Návrh rozpočtu byl zveřejněn v listopadu 2018 na webových stránkách obce a následně projednán 17. 12. 2018 zastupitelstvem.
Předseda finančního výboru na jednání zastupitelstva doporučil, aby výdaje pro rozšíření hřbitova byly řešeny z rozpočtu města. Dále doporučil rozšíření kapitálových výdajů o zřízení přechodu pro chodce u zastávky autobusu Beta a o stavbu chodníku od Hrušky k hasičské zbrojnici v celkové částce 1 700 tis. Kč. Připomínky z řad občanů na zastupitelstvu nezazněly. Starosta odpověděl na několik dotazů některých zastupitelů. Pak byl návrh rozpočtu zastupitelstvem schválen.
Dovolím si k rozpočtu připojit několik svých poznámek. Především k průběhu schvalování.
Podle platné legislativy se nejprve všem občanům oznamuje návrh rozpočtu (což se stalo), pak následuje projednání na zastupitelstvu (což se stalo) a nakonec se schválený rozpočet zveřejní opět na webových stránkách obce (což se doposud k dnešnímu dni nestalo). Visí tam stále pouze návrh. Můj dnešní komentář bude proto zaměřen pouze k návrhu rozpočtu. Předpokládám, že byl (s výjimkou kapitálových výdajů) schválen.
Příjmová stránka rozpočtu (83,5 mil. Kč). Provedu zde srovnání s rokem 2018.
Daňové příjmy (13,6 mil. Kč - 13,6 mil. Kč): Žádná změna.
Nedaňové příjmy (12,1 mil. Kč - 12,7 mil. Kč): Zvýšení o 0,6 mil.Kč následkem plánovaného zvýšení nájmu z obecních pozemků, bytů a nebytových prostor.
Dotace od státu a města (29 mil. Kč - 31 mil. Kč): Zvýšení o 2 mil. Kč. Jde pravděpodobně o důsledek tlaku městských obvodů na posílení místních rozpočtů.
Financování (5,7 mil. Kč - 26,1 mil. Kč): Zvýšení o 20,4 mil. Kč. Tento významný příjem si vysvětluji tak, že jde o úspory z minulých období.
Celkové zdroje 60,8 mil. Kč – 83,5 mil. Kč). Významné zvýšení zdrojů o 22,7 mil. Kč je unikátní. Tyto peníze budou asi použity pro připravované investice, především pro stavbu nové MŠ.
Výdajová stránka rozpočtu (83,5 mil. Kč).
Výdaje se dělí na běžné a kapitálové. Ty první výdaje osobně rozděluji do dvou skupin: na žádoucí a neproduktivní. Mezi žádoucí jsou výdaje na údržbu obecního majetku, vzdělávání, kulturu, sport, sociální služby, životní prostředí, samosprávu. Jako neproduktivní chápu náklady na státní správu. Zde lze tolerovat pouze určitý nezbytný limit, v případě Hrabové dle mého odhadu cca 6 - 7 mil. Kč.
Běžné výdaje se plánují pro rok 2019 ve výši 38 923 tis. Kč. Ve srovnání s rokem 2018 je to snížení téměř o 2 mil. Kč. Značné úspory cca 5 mil. Kč vznikly v položce „Finanční operace“. Tato položka je pro mě „španělskou vesnici“. A asi i pro mnohé ostatní občany.
Pokud jde o jednotlivé položky běžných výdajů, je situace následující (v mil. Kč): Místní komunikace 1,4. Školství 5,2. Kultura 0,8. Tělovýchova 0,7. Bydlení a komunální služby 10,0. Životní prostředí 6,4. Sociální služby 1,8. Státní a územní samospráva 11,1 mil. Kč.
Dle mého hodnocení výdajů máme v Hrabové nepřiměřeně vysoké náklady na místní správu. Ztrácíme tím každoročně cca 2 - 3 mil. Kč, které by bylo možno uplatnit v oblasti investic. Je to, bohužel, pouze můj názor, naši zastupitelé s těmito vysokými náklady souhlasí.
Kapitálové výdaje. V návrhu rozpočtu je částka 44,6 mil. Kč, z toho 31 mil. na stavbu nové školky, 10 mil. na rozšíření školní družiny, 2,9 mil. Kč na přístavbu k radnici (kulturní zařízení), 250 tis. Kč na rozšíření hřbitova. Úpravy, schválené zastupitelstvem, zde ještě nejsou promítnuty.
9. 1. 2019 V.S.