Díky panu radnímu R.O. jsou hrabovští občané podrobně informováni o krocích, které byly doposud podniknuty v „boji“ za zrušení zpoplatnění Místecké ulice.
Bohužel, doposud učiněné kroky byly neúspěšné a tento poplatek, zavedený ministerstvem dopravy v roce roce 2009, se stále platí.
S napětím jsem proto očekával výsledek schůzky, kterou v nedávných dnech svolal pan starosta Igor Trávníček a na kterou pozval náměstka hejtmana MS kraje pana Jakuba Unucku.
Jakub Unucka ( narozen v roce 1969) absolvoval gymnasium v O. Hrabůvce a následně VŠB, pak působil v různých soukromých firmách. Působil i v samosprávě Klimkovic, zajímal se o ekologickou problematiku a dokonce i o válečnou historii. Pátral také po ostatcích sovětského pilota, který zahynul při osvobozovacích bojích v roce 1945. Často vystupuje i v televizi a působí (alespoň na mne) sympatickým dojmem. Líbí se mi všestrannost jeho zájmů a také ochota komunikovat i s běžnými občany. Je příkladem regionálního politika podle mých představ. Tento náměstek, zvolený do zastupitelstva MS kraje za ODS, má na starosti mimo jiné i dopravu.
Podle obsahu poznámek Radka Orkáče, zveřejněných na webových stránkách Hrabova.info, byla tato schůzka velmi zajímavá a pan Unucka tam naznačil možnost zavedení krajské známky. Pro těžkou nákladní dopravu však řešení nemá.
Očekával jsem z řad přítomných otázku, proč MD tak nekompromisně trvá na zpoplatnění těchto „pouhých“ 12 km dálnice z Ostravy do Frýdku-Místku. Ale kupodivu nebyla nikým vznesena.
Již v roce 2014 se mi podařilo na příslušných místech získat odpověď, a ta je velmi jasná.Pochopitelně se jedná o peníze. Tomuto požadavku se musí podřídit vše ostatní. Děje se tak podle platné legislativy.
Lze z toho vyvodit i řešení tohoto problému. Pokud by MS kraj (dle svých možností) byl ochoten se finančně podílet alespoň na údržbě dálnic, pak se jeví reálná možnost upustit od zpoplatnění těch "nepatrných" 12 km.
Chápu, že toto řešení je na první pohled pro MS kraj jen těžce přijatelné. Financování dálnic se má provádět prostřednictvím státního rozpočtu a ne jinými způsoby.
Ale co kdyby uvedený „dobrovolný“ příspěvek, toto „výpalné“ bylo pro MS kraj z hlediska jeho výše přijatelné? Možná, že by k jeho uhrazení přispěly i rozpočty některých měst a obcí, a to včetně Hrabové.
Má úvaha závisí na velikosti odhadu, o jakou částku by MD ročně přišlo v případě zrušení zpoplatnění těch 12 km dálnice. Nebylo by to asi žádné závratné číslo.
Tyto diskuse s představiteli MS kraje mají pokračovat v září t.r. Doporučuji panu starostovi Hrabové (pokud bude přizván), aby uvážil i tuto možnost.
Podle toho, jaký negativní dopad má podle mínění občanů Hrabové, Paskova, Vratimova, Nové Bělé atd. toto zpoplatnění na životní prostředí a zdraví obyvatel, může být tímto způsobem uvedený problém vyřešen, a to ve velmi krátké době. Vždyť zdraví je to nejcennější, co máme. Nebo ne?
V závěru tohoto článku chci ještě jednou ocenit iniciativu Radka Orkáče, že informuje spoluobčany i o těchto důležitých událostech.
7. 8. 2019 V.S.