Je rozdíl mezi tím, o čem se nezávazně diskutuje třeba v hospodě a tím, co se sděluje občanské veřejnosti prostřednictvím FB.
Zatímco v hospodě často převládají emoce a ničím nepodložená tvrzení, při diskusích na FB by měly být sdělované informace seriózní.
Opakovaně se setkávám s tím, že ve skupině FB Ostrava-Hrabová tomu tak není. Konkrétní přiklad:
V minulých dnech se v regionálním tisku opět po určité přestávce řeší „zvlněná“ dálnice, vedoucí do Ostravy. Médium Euro.cz veřejnosti oznámilo, že část této dálnice se musí postavit znovu.
Vzápětí se občané na FB Ostrava-Hrabová dozvěděli příčiny „zvlnění“. Prý se do náspu dálnice svážel odpad ze širokého okolí!
A zavinila to firma EUROVIA, která stále dostává státní zakázky!
Obdivuji odvahu autora této zprávy. Vždyť může být uvedenou firmou obžalován za poškozování její dobré pověsti! Asi autor těchto tvrzení má dostatek důkazů k tomu, aby případný soudní spor vyhrál. Je také možné, že tento občan si neuvědomuje možné důsledky svých publikačních aktivit.
Průběžně jsem sledoval tuto záležitost a zjistil následující skutečnosti:
1. Stát měl zájem, aby při stavbě uvedené dálnice byly využity i místní suroviny, mezi jinými také vysokopecní struska z hutnických odvalů bývalých firem NHKG a VŽKG. Všichni stavbaři ví, že vysokopecní struska je kvalitním stavebním materiálem.
2. Stát, konkrétně ŘDS (ředitelství dopravních staveb) velmi zanedbalo své povinnosti stavebního dozoru. Svou benevolencí umožnilo, že zhotovitel použil z uvedených hutnických odvalů mimo vysokopecní strusky i další zcela nevhodné materiály, které jsou pravděpodobnou příčinou zvlnění povrchu dálnice.
3. Podle všeho tuto „lapálii“ zavinila především nezkušenost (možná i korupční konání) pracovníků ŘDS a asi také nezodpovědné jednání některých zaměstnanců firmy ODS – Dopravní stavby Ostrava, která tehdy tuto dálnici stavěla. Ale vinit z toho všeho současnou firmu Eurovia se mi jeví jako velmi problematické.
4. Takže následkem uvedených skutečností jsou v něktetrých vrstvách náspů této dálnice materiály, které způsobují její vlnění. Kdo tento stav způsobil, to se řeší již několik let. Snad dříve nebo později se veřejnost dozví pravé příčiny, podložené solidními důkazy. Nespěchal bych s unáhleným názorem, že vše zavinila firma Eurovia.
Opět se vracím k mým oblíbeným příslovím a k lidové moudrosti. Zde mě znovu napadá „ Dobrými úmysly je dlážděná cesta do pekel“.
Na počátku byl bohulibý úmysl zlikvidovat hutnické haldy ( včetně té v Hrabové). Následkem nedostatečného stavebního dozoru vznikly při stavbě dálnice D 47 značné problémy. Mimo ty kvalitní byly pro uvedenou stavbu použity i zcela nevhodné materiály.
Takže nestačí pouhý „dobrý“ úmysl. Musí se promyslet i všechny další kroky při jeho realizaci. Pokud se tak nestane, může z původně dobře míněného úmyslu vzniknout vážný problém.
Doufám, že se z tohoto případu stát dostatečně poučil a současné ŘDS zaměstnává skutečné odborníky včetně těch, kteří jsou pověřeni stavebním dozorem. V daném případě patří nepochybně mezi jejich povinností i kontrola všech materiálů, které se použijí ke stavbě dálnice.
2. 7. 2019 V.S.