Začátek je v roce 1986, kdy se očekávaly v jižní a střední části Hrabové následkem poddolování terénní poklesy se vznikem bezoodtokových kotlin. Řešením mělo být nové koryto Ščučí s vyvýšeným dnem a s vybudováním odlehčovacího kanálu, přímo napojeného na Ostravici. Stavba měla název "Úprava vodních poměrů Ščučí" a byla ukončena v roce 1990.
Záhy však vznikly závažné problémy s podmáčením okolních nemovitostí. Jsem také mezi postiženými, od roku 1990 mám ve sklepě stále cca 10 cm vody, v době deštů podstatně více. V posudku soudního znalce z roku 1995 se uvádí, že příčinou je nesoulad mezi očekávanými a skutečnými terénními poklesy a nedokonalé utěsnění koryta. Znalecký posudek se zabýval příčinami všech nedostatků u uvedené stavby. A bylo jich mnoho.
Pak se dlouho nic nedělo. Zájem o odlehčovací kanál nastal až v souvislosti s Průmyslovou zónou v Hrabové. Zjistilo se, že v případě vydatných dešťů není z tohoto areálu zajištěn odtok dešťových vod a vhodným řešením by bylo propojení potoka Zyf s odlehčovacím kanálem.
Asi v roce 2012 vznikl záměr provést celkovou rekonstrukci kanálu. Stavba dostala název „Zkapacitnění odlehčovacího kanálu Ščučí“. Investorem byl s.p. Diamo, finančně se podílelo i město Ostrava. V roce 2013 se uskutečnila EIA, v roce 2014 proběhlo územní řízení.
Stavba má následující dílčí objekty: 01: Úprava odlehčovacího kanálu. 02: Úprava potoka Ščučí. 03:Hospodářský přejezd v km 0,105. 04: Most u Equicentra. 05: Most na ul. Paskovské. 06: Hospodářský přejezd v km 1,220. 07: Hospodářský přejezd v km 2,218. 08: Úprava přístupových komunikací. 09: Přeložky inženýrských sítí.
Náklady na tuto stavbu se odhadovaly na 100 mil. Kč. Propojení s potokem Zyf se mělo uskutečnit až po ukončení této první etapy.
V roce 2018 nastaly různé potíže a další přípravné práce byly zastaveny, údajně „pro nedořešení majetkoprávních vztahů“.
Poměrně nejasný je zápis, sepsaný 26. 2. 2019 mezi GSP s.r.o. a MOb Hrabová. Z textu usuzuji, že firma GSP je pověřena s.p. Diamo jednat o realizaci stavby „Zkapacitnění odlehčovacího kanálu Ščučí“. V zápise se uvádí, že bylo vydáno stavební povolení pro tři dílčí a pro funkci kanálu celkem nepodstatné objekty. O realizaci těch nejdůležitějších není žádná zmínka. Případné připomínky ze strany MOb Hrabová měly být zaslány firmě GSP do 26. 3. 2019.
Nejasný je i text zápisu, který se vztahuje k úpravám potoka Zyf. Vyvodil jsem z něho, že se upouští od původních záměrů s propojením tohoto potoka s řekou Ostravicí.
Takže jaký je současný stav s dlouho připravovaným „Zkapacitněním odlehčovacího kanálu Ščučí“?
Kdy se zahájí jeho rekonstrukce, která vyřeší mnohaleté problémy se spodní vodou na jižním konci Hrabové? Obávám se, že to neví nikdo. Dokonce ani členové komise VDE.
Soudím tak podle věty, kterou jsem si přečetl v zápise z posledního jednání komise VDE: Ing. Faicová informovala komisi, že řízení nebylo zastaveno ale jen odloženo "a celou problematiku se zavázala pourgovat".
Komise VDE se věnovala tomuto problému i dříve. A tak se členové komise již v roce 2018 dozvěděli, že Diamo má projekt na nový most na Paskovské. V únoru 2019 měla Ing. Faicová zjistit, kdo bude investorem této stavby atd.
Nakonec v srpnu 2019 vlastně nikdo nic neví a bude se to "urgovat".
Odborníci na počasí upozorňují, že se dostáváme do období neočekávaných klimatických změn. Nelze vyloučit ani v Hrabové povodeň, které by bylo možno touto stavbou zabránit.
Je zvláštní, že za uplynulých cca 25 let se žádný starosta Hrabové nepokusil prokazatelně tuto stavbu "pourgovat", a seznámit s výsledky těchto urgencí veřejnost. Asi měli a stále mají jiné starosti.
5. 9. 2019 V.S.