Navigace: Vladimír Slavík > Smutná historie odlehčovacího kanálu Ščučí

Smutná historie odlehčovacího kanálu Ščučí

 

Začátek je v roce 1986, kdy se očekávaly  v jižní a střední  části Hrabové  následkem poddolování  terénní poklesy se vznikem bezoodtokových kotlin.  Řešením mělo být nové koryto Ščučí s vyvýšeným dnem a s vybudováním odlehčovacího kanálu,  přímo napojeného  na Ostravici.  Stavba měla název "Úprava vodních poměrů Ščučí" a byla ukončena v roce 1990.

Záhy však vznikly závažné problémy s podmáčením okolních  nemovitostí.   Jsem také mezi postiženými, od  roku 1990 mám ve sklepě stále cca 10 cm  vody, v době deštů podstatně více. V posudku soudního znalce z roku 1995 se uvádí, že příčinou je nesoulad mezi očekávanými a skutečnými terénními poklesy a nedokonalé utěsnění  koryta. Znalecký posudek se zabýval příčinami všech  nedostatků  u  uvedené stavby. A bylo jich mnoho. 

Pak se dlouho nic nedělo.  Zájem o odlehčovací kanál nastal až v souvislosti s Průmyslovou  zónou v Hrabové.   Zjistilo se, že v případě vydatných dešťů není z tohoto areálu zajištěn odtok dešťových vod a vhodným řešením by bylo propojení potoka Zyf s odlehčovacím kanálem.

Asi v roce 2012 vznikl záměr provést  celkovou rekonstrukci kanálu. Stavba dostala název „Zkapacitnění odlehčovacího kanálu Ščučí“. Investorem byl s.p. Diamo, finančně se podílelo i město Ostrava.  V roce 2013  se uskutečnila  EIA, v roce 2014 proběhlo územní řízení.

Stavba má následující dílčí objekty: 01: Úprava odlehčovacího kanálu. 02: Úprava potoka Ščučí. 03:Hospodářský přejezd v km 0,105. 04: Most u Equicentra. 05: Most na ul. Paskovské. 06: Hospodářský přejezd v km 1,220. 07: Hospodářský přejezd v km 2,218. 08: Úprava přístupových komunikací. 09: Přeložky inženýrských sítí.

 Náklady  na tuto stavbu  se odhadovaly na 100  mil. Kč. Propojení s potokem Zyf se mělo uskutečnit až  po ukončení této  první etapy.

V roce 2018 nastaly různé  potíže a další přípravné práce byly zastaveny, údajně „pro nedořešení majetkoprávních vztahů“.

Poměrně nejasný je zápis, sepsaný 26. 2. 2019 mezi GSP s.r.o. a  MOb Hrabová. Z textu usuzuji, že firma GSP je pověřena s.p. Diamo jednat o realizaci stavby „Zkapacitnění odlehčovacího kanálu Ščučí“.  V zápise se uvádí, že bylo vydáno stavební povolení  pro tři dílčí a pro funkci kanálu celkem  nepodstatné objekty. O realizaci těch  nejdůležitějších není žádná zmínka. Případné připomínky ze strany MOb Hrabová měly být  zaslány firmě GSP  do 26. 3. 2019.

Nejasný je i  text zápisu,  který se vztahuje k úpravám  potoka Zyf.  Vyvodil jsem z něho, že se upouští od původních záměrů s propojením tohoto potoka s řekou Ostravicí.

Takže jaký je současný stav s dlouho připravovaným „Zkapacitněním odlehčovacího kanálu Ščučí“?  

Kdy se zahájí jeho rekonstrukce, která vyřeší  mnohaleté problémy se spodní vodou na jižním konci Hrabové?  Obávám se, že to neví nikdo. Dokonce ani členové komise VDE.

Soudím tak podle věty, kterou jsem si přečetl v zápise z posledního jednání komise VDE: Ing. Faicová informovala komisi, že řízení nebylo zastaveno ale jen odloženo "a celou problematiku se zavázala pourgovat".

Komise VDE se věnovala tomuto problému i dříve. A tak se členové komise  již v roce 2018 dozvěděli, že Diamo má projekt na nový most na Paskovské. V únoru 2019 měla  Ing. Faicová zjistit, kdo bude investorem této stavby atd.

Nakonec v srpnu  2019 vlastně nikdo nic neví a bude se to "urgovat".

Odborníci  na počasí upozorňují, že se dostáváme do období neočekávaných klimatických  změn. Nelze vyloučit ani v Hrabové  povodeň, které by bylo možno touto stavbou  zabránit.

Je zvláštní, že za uplynulých cca 25  let se žádný starosta Hrabové  nepokusil prokazatelně tuto stavbu "pourgovat", a seznámit s výsledky těchto urgencí veřejnost.  Asi měli a stále  mají jiné starosti.

5. 9. 2019     V.S.

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma