Ve dnech od 20.3. do 26.3. 2023 měly Hrabovské noviny 287 návštěv. Nejvíce zobrazení (50) měl článek „Z archivu HN: Problematika odlehčovacího kanálu Ščučí“ Zaslouží si proto reprízu.
Z archivu HN: Problematika odlehčovacího kanálu Ščučí.
Tento vodní kanál propojuje horní tok Ščučí s Ostravicí a byl uveden do provozu v roce 1990. Měl vyřešit dva problémy: Zajistit odtok povrchových vod z jižní části Hrabové při očekávaném poklesu terénu následkem poddolování a zamezit povodním ve střední části Hrabové odvedením přebytečných vod z horního povodí Ščučí přímo do Ostravice.
Po výstavbě Průmyslové zóny Hrabové se zjistilo, že z tohoto areálu není dostatečně zajištěn odtok vod v případě vydatných dešťů. Vhodným řešením se pro tyto účely jevilo využití nedalekého Ščučí s jeho odlehčovacím kanálem. Mezi městem Ostrava, státním podnikem Povodí Odry a státním podnikem Diamo vznikla dohoda o „zkapacitnění“ odlehčovacího kanálu Ščučí. Investorem stavby měl být s. p. Diamo. V podstatně šlo o zvětšení šířky a hloubky stávajícího potoka od mitrovické kapličky až po řeku Ostravici. V oblasti s RD jsou stěny kanálu opatřeny fólií z PVC, která zamezuje úniku vody do okolního terénu.
Následně byl zahájen výkup pozemků a zahájeny přípravy pro stavbu. Na výkupu pozemků se podílelo i město Ostrava částkou cca 15 mil. Kč a s. p. Diamo částkou cca 2 mil. Kč. V roce 2014 proběhlo územní řízení.
V rámci této stavby se má postavit na jižním konci Hrabové nový most přes nynější odlehčovací kanál a nový propustek přes Ščučí na horním toku tohoto potoka v blízkosti mitrovické kapličky. U nového mostu přes kanál na Paskovské ulici se počítá i s lávkou pro pěší, která výrazně zvýší bezpečnost chodců v těchto místech. Nový propustek u mitrovické kapličky nahradí nynější, který je v havarijním stavu.
Ale jaká je skutečnost? Zcela neuspokojivá. Pravděpodobně vlivem současného období sucha se na tuto stavbu asi zapomnělo.
Co mi osobně na této záležitosti nejvíce vadí? Naprostý nezájem vedení Hrabové o tuto stavbu. Jak zastupitelů tak příslušných úředníků státní správy.
7. 3. 2019 V.S.
Komentář HN: Od napsání výše uvedeného článku uběhly čtyři roky, a plánované úpravy odlehčovacího kanálu stále nejsou provedeny. V červnu 2021 Hrabovské listy psaly, že je vydáno stavební povolení na stavbu nového mostu a vedeno stavební řízení na další stavby. V tyto dny jsem se dozvěděl, že dříve vydaná stavební povolení propadla a bude nutno tato stavební řízení opakovat. Pak je zde ještě jeden problém: „Úprava odlehčovacího kanálu Ščučí“ (investiční náklad 142 mil. Kč) byla v seznamu sanačně – rekultivačních staveb s termínem realizace do konce roku 2018. Plánovaný termín již dávno uplynul, a stavba se neuskutečnila. Jak to bude s financováním, pokud se podaří potřebná stavební povolení znovu získat? Obávám se, že s tím budou velké problémy.
27. 3. 2023 V.S.