Počítadlo mého webu napočítalo za uplynuký týden 441 návštěvníků, nejvíce ve středu 5. října, a to 79. Podle této statistiky byl velký zájem o starší článek z 15.10. 2017 s názvem „Slib zastupitelů“. Zaslouží si proto reprízu.
Slib zastupitelů.
Zastupitelé skládají na prvním ustavujícím zasedání zastupitelstva slib, kde je i následující věta: „Slibuji na svou čest a svědomí, že svoji funkci budu vykonávat svědomitě, v zájmu obce a jejich občanů a řídit se Ústavou a zákony České republiky“.
Slib je závažná záležitost a nepochybuji, že i zastupitelé Hrabové, zvolení v posledních komunálních volbách tento slib, učiněný dne 5. 11. 2014, mínili zcela vážně.
Pokusím se z pohledu běžného občana sdělit svou představu o dopadu tohoto slibu na činnosti zastupitelů. Především je zde formulace, „že svoji funkci budu vykonávat svědomitě“. Proč asi zákonodárce zvolil tuto formulaci? Vždyť měl možnost uplatnit slovo „zodpovědně“ nebo „ dle možností a schopností“ nebo podobně. Zvolil slovo svědomitě. Podle mého mínění je v přísaze zastupitele slovo „svědomitě“ asi to nejlepší. Svědomitý občan na rozdíl od nesvědomitého je si vědom svých závazků a povinností. Minimálně v tom, že této funkci bude věnovat potřebný čas a neomezí se v této funkci pouze na prosazování svých soukromých priorit.
Dále mě zaujala formulace „v zájmu obce a jejich občanů“. Vysvětluji si to tak, že zastupitel má povinnost sledovat názory a požadavky občanů a usilovat o jejich realizaci. Z toho vyvozuji, že zastupitel by měl mít informace o těchto „zájmech“, tedy požadavcích a přáních občanů. Pro jejich zjištění je několik možností. Mezi nimi asi nejúčinnější je uspořádání besedy nebo ankety, kde by občané měli možnost formulovat své názory a nápady. Zastupitel pak má povinnost tyto podněty, pokud nejsou v rozporu se „zájmy obce“, v rámci svých pravomocí a možností, prosazovat.
Závažná je i další část slibu. Zastupitel se zavazuje, že se „bude řídit Ústavou a zákony ČR“. Bohužel v denní praxi je tomu někdy jinak. Kolik let trvalo, že se i v Hrabové začal uplatňovat zákon č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím. Někteří zastupitelé uplatňování tohoto zákona blokovali s odůvodněním, že je nepotřebný. Jejich konání bylo v rozporu se slibem zastupitele.
Jsou i další zákony, které nejsou u zastupitelů příliš v oblibě. Konkrétně zákon, který řeší problematiku Závěrečných účtů obcí. Podle něj se mají zveřejňovat údaje o plnění rozpočtu v plném členění podle rozpočtové skladby, tedy velmi podrobně. Až do nedávné doby se tak v Hrabové nedělo, jelikož nebyl zájem seznamovat občany s různými detaily, především na výdajové stránce finančního hospodaření obce.
Nejdůležitějším zákonem je pochopitelně zákon o obcích. Významný je zde § 117, který ukládá obcím povinnost zřídit finanční a kontrolní výbor. Hlavním úkolem výboru finančního je provádět kontrolu hospodaření s majetkem a finančními prostředky obce. Mám někdy vážné pochybnosti, zdali náš finanční výbor ve všech případech plní toto své poslání. Ale objektivně uznávám, že v tomto funkčním období nastal výrazný posun v jeho činnosti. Dřívější pasivita a formálnost je nahrazena aktivitou a snahou odstranit různé dřívější nedostatky. Mezi hlavními povinnostmi výboru kontrolního je podle zákona o obcích kontrola plnění usnesení zastupitelstva a rady. Pak je zde věta „ Plní další kontrolní úkoly, jimiž je pověřilo zastupitelstvo“. Nepamatuji si, že by naše zastupitelstvo pověřilo kontrolní výbor speciálním kontrolním úkolem. I když těch důvodů by bylo! Není to chyba tohoto výboru, ale je to chyba zastupitelstva.
Dalším významným zákonem je nedávno schválený zákon o registru smluv. Podle něj mají povinnost obce (tedy i městské obvody) zveřejňovat všechny smlouvy s plněním nad 50 tis. Kč (bez DPH). Tento zákon byl přijat po mnoha letech usilování různých občanských iniciativ o zlepšení přehledu v oblasti hospodaření s veřejnými prostředky. Pochopitelně k nelibosti různých struktur, které měly a mají zcela opačné zájmy. Musím zde zmínit, že místní orgány naší veřejné správy v Hrabové nepokládaly na nutné o tomto významném zákonu informovat širokou veřejnost. Třeba prostřednictvím Hrabovských listů.
I když každý, kdo se o tuto problematiku zajímá, musí uznat, že příslušné úřednice našeho Úřadu zasílají všechny potřebné dokumenty do uvedeného registru včas. Je jenom na občanech, aby této „vymoženosti“ patřičně využívali. Pokud se zajímají o to, za co jsou utráceny finance z naší obecní pokladny.
Takže závěrem následující poznámka: Pokud jde o slib zastupitelů, jsou v jeho realizaci ještě značné rezervy.
15. 10. 2017 V.S.