Jel jsem nedávno po místní komunikaci „K Pilíkům“. Za křižovatkou s ul. Bělská je v blízkosti cesty 12 nedávno postavených RD. Byl větrný den a míjelo mě auto. Za ním se vytvořil oblak prachu, který zahalil celé okolí. Umím si představit komplikace, které tím zdejším obyvatelům vznikají.
Stav některých místních a účelových komunikací v Hrabové skutečně není dobrý. V pořádku jsou ulice v blízkosti Paskovské. Míním tím ul. Perunovu, Na Farském, Jezerní, Šurovu, Šolcova, Klasnou, Božetěchovou, Na Potoku, Poplužní, Bělskou a další, včetně ul. Domovské. Povrch mají většinou z živičné směsi, pojené asfaltem.
Horší je to s ul. K Pilíkům, Ve Stromoví, Dubraviovou , K Nadjezdu. Tyto ulice slouží k dopravním obsluze místních zahrádkových osad a občanům, kteří je využívají pro sport a procházky. Jsou nejenom prašné, ale i plné výmolů a děr.
Je chvályhodné, že místní veřejná správa poměrně rychle reagovala na množící se kritiku občanů a začalo se s opravami. Jako první je na řadě ul. Dubraviova v úseku od ul. Poplužní po ul. Mostní. Bohužel, prozatím se nebude opravovat úsek od Mostní k Domovské.
Ještě jeden můj poznatek. Máme novou cykĺostezku podél Prodloužené Mostní. Je ve výborném stavu a jízda po ní skutečným zážitkem. Ten je však pokažen jejím ukončením a výjezdem na dálniční most. Tento úsek je plný výmolů a děr. Nechápu, proč výjezd nebyl upraven při stavbě Prodloužené Mostní.
Je optimálním řešením pro tyto komunikace asfaltový povrch? Asi ano. Pokud je proveden kvalitně, má velmi dobrou životnost. Je ideálním povrchem jak pro chodce, tak pro cyklisty, koloběžkáře a jezdce na kolečkových bruslích. Mimo to je bezprašný.
V roce 2014 byla opatřena asfaltovým povrhem ulice, kde bydlím. Práci provedla firma Jankostav za pouhých 220 tis. Kč. Asfaltová směs byla zpevněna cementem a stav této cesty po 7 letech používání je stále bezvadný. Přitom ulice nemá žádný pevný základ, živičné kamenivo s asfaltem, tvrzené cementem bylo položeno na původní povrch. Bylo tím dosaženo výrazné úspory nákladů, za novou vrstvu asfaltu bylo zaplaceno pouze cca 300 Kč/m/2. Jde o ul. Slínovou na jižním konci Hrabové.
Ostatně, asfaltový povrch má i cyklostezka polem Ostravice a dobře slouží svému účelu již mnoho let.
Podle stavu místních komunikací lze usuzovat na celkovou úroveň obce a tyto komunikace leccos vypovídají i o úrovni místní veřejné správy. Každý psycholog potvrdí, jak i tyto záležitosti ovlivňují celkové chování a kulturní úroveň obyvatel. Kdo měl možnost cestovat zeměmi východní a západní Evropy, ten ví, o čem je řeč.
Vybudování solidních místních komunikací a jejich údržba není levnou záležitostí. Ale jsou to nezbytné investice a musí mít přednost před ostatními.
17. 9. 2021 V.S.