Navigace: Vladimír Slavík > Tři lávky přes Ostravici

Tři lávky přes Ostravici

Rychlost.cz - poptávka připojení

 

Nejstarší  lávka  vznikla v souvislosti s železniční dráhou Ostrava – Valašské Meziříčí. Úsek z Ostravy do Místku byl  uveden do provozu v roce 1871 se zastávkou ve Vratimově. Nedlouho na to v roce 1882 byla postavena ve Vratimově továrna na buničinu.  Bylo nutno postavit lávku přes Ostravici, která  by sloužila občanům Hrabové k cestě na nádraží a dělníkům  z Hrabové  do nově postavené vratimovské fabriky.   Lávka byla tvořena třemi na sebe navazujícími díly, vyrobenými ze dřeva.  Celková konstrukce  je zřejmá z fotografie, která je na stránce 85 v publikaci Historie obce Hrabová.  Lávka se musela po každé povodni  opravovat  a často i obnovovat. Finančně se  na tom podílela jak obec Hrabová  tak vratimovská fabrika. Podrobnosti o této lávce jsou uvedeny jednak  v hrabovské kronice, jednak v  publikovaných vzpomínkách Viléma Závady. Pěšina k lávce začínala naproti dnešní ulice Na Šajaru a vedla přes Vrbinu až k lávce. Na druhé straně Ostravice vedla pěšina od lávky k nádraží ve Vratimově.  Lávka  sloužila až do roku 1943, kdy byl postaven  most přes Ostravici.

O stavbě lávky u Šídlovce se nezachovalo příliš mnoho  písemných informací.  Podle pamětníků byla postavena  v šedesátých letech minulého století na žádost  zaměstnanců  NHKG, bydlící na Šídlovci a v Hrabůvce, kteří v letních měsících by rádi vyměnili  každodenní dopravu autobusem za jízdní kolo. A bylo jim vyhověno, na stavbě lávky se podílela mostárna NHKG   a stavební údržba uvedeného podniku. Ocelová  konstrukce lávky slouží dodnes. Pouze při opravě lávky v roce 2014 byly   podlažní dřevěné fošny  nahrazeny ocelovým roštem. Tehdy již existovala  cyklostezka  Ostrava – Beskydy  a využití lávky se podstatně zvýšilo.

Nejmladší  lávka na jihu Hrabové pochází z roku 2016. Na nákladech  12 mil. Kč se podílelo rovným dílem město Ostrava, město Vratimov a MOb Hrabová. Ke stávajícímu potrubnímu mostu , nesoucí kyslíkovod,  byly oboustranně připevněny ocelové lávky o šířce 1,5 m. Spojení s okolním terénem zajišťují zešikmené nájezdové rampy.  Obě lávky včetně šikmých  nájezdů jsou vybaveny ocelovými  rošty, a chůze i jízda na jízdním kole je po nich velmi příjemná.  Stavba této lávky byla vyvolána již existující  cyklostezkou  Ostrava – Beskydy, lávka měla umožnit napojení  městské cyklostezky, vedoucí  přes Hrabovou,  na uvedenou trasu. Bohužel, stále chybí propojení mezi lávkou a městskou cyklostezku, označenou písmenem „P“. Ta končí u restaurace Ve Dvoře na jižním konci Hrabové.

27. 6. 2023     V.S.

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma