Navigace: Vladimír Slavík > Učitelstvo kdysi a nyní

Učitelstvo kdysi a nyní

 

Profesní skupina učitelů měla v našich dějinách v různé době různý význam a postavení.  Jejich role na začátku povinné školní docházky v době Marie Terezie byla problematická. Tehdejší kantoři, pocházející  obvykle z řad vysloužilých vojáků, velkou prestiž u našich předků neměli. Alespoň takové jsou informace ze zachovaných  písemných pramenů. Možná byly i výjimky.  Pak na mnoho let ovládla školství církev katolická, a to z různými dopady na kvalitu vzdělávání.

Nebývalý vzestup významu a prestiže učitelského stavu nastal v době první republiky po r. 1918. Bylo tomu tak i v Hrabové,  jak o tom svědčí  záznamy v místní kronice. Konkrétně tehdejší pan kronikář  učitel Zdeněk Oliva do kroniky za r. 1925 zaznamenal mimo řadu jiných i následující události:

  • V  lednu a únoru hrál učitelský sbor v nové škole loutkové divadlo pro děti.
  • 1. 3. nacvičil učitel Frant. Figar a Josef Závada divadelní hru „Bláha Švik, nešťastný švec“.
  • 29. 3. v divadelní hře „Staří blázni“ účinkoval učitel Štěpán Němec.
  • Učitelé Fr. Figar a Zd. Oliva měli přednášku „Západní Sibiř a život Kirkizů“
  • Učitelé Fr. Figar a Zd. Oliva měli přednášku se světelnými obrazy na téma chovu holubů, králíků a drůbeže.
  • Učitel Zd. Oliva přednášel o životě ve starém Římě. Přednáška byla doplněna světelnými obrazy.
  • Učitelský sbor se žactvem uspořádal slavnost na počest narozenin  prezidenta T.G.Masaryka. Se svými dětmi účinkovali učitelé Zd. Oliva, Fr. Mikolajek, Fr. Figar.
  • TJ Sokol pořádal oslavu narozenin pana prezidenta, na které přednesl slavnostní projev učitel Fr. Figar a poté dirigoval pěvecký sbor, který zapěl Píseň „Věno“ od B. Smetany.

Čtenáři této kroniky se mohou dočíst o podobných a často i významnějších tehdy populárních a žádaných aktivitách místních učitelů jak v předešlých tak i v dalších letech.

Má otázka  zní takto:  Proč nastala tak zásadní  změna v účasti učitelské  inteligence ve veřejném životě obce?  

Ať již v oblasti kulturní, společenské nebo dokonce politické. V posledních letech nejsou o angažovanosti učitelů místní školy  ve veřejném životě Hrabové žádné zprávy.

Do skupiny tzv. inteligence (lepší výraz mě nenapadá) zahrnuji  občany Hrabové s vyšším školním vzděláním, tedy  s titulem Bc., Mgr., Ing., a podobně. Obvykle tito lidé, díky tomu, že strávili ve školních škamnách 18 i více let,  měli možnost získat mnohem více informací a vědomosti  ve srovnání s těmi, kteří tuto možnost z různých důvodů  neměli.

Tím netvrdím, že momentálně v zastupitelstvu a v komisích je nouze o občany s vyšším vzděláním. Naopak, je jich tam poměrně hodně.  Konkrétně  u voleb v r. 2014 bylo do zastupitelstva zvoleno 6  zastupitelů  s titulem Ing. a  tři s titulem Mgr. Tedy 9 z celkového počtu 15. 

Vracím se nyní k podstatě mého článku: Proč se tak zásadně změnil vztah učitelstva k problémům obce, ze které většinou pochází jak oni tak jejich žáci? Proč nemají potřebu se více angažovat? Neznám odpověď na tuto otázku jakož i na podobné, které souvisí s činnosti samosprávy. 

2. 8. 2017    V.S.

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma