Profesní skupina učitelů měla v našich dějinách v různé době různý význam a postavení. Jejich role na začátku povinné školní docházky v době Marie Terezie byla problematická. Tehdejší kantoři, pocházející obvykle z řad vysloužilých vojáků, velkou prestiž u našich předků neměli. Alespoň takové jsou informace ze zachovaných písemných pramenů. Možná byly i výjimky. Pak na mnoho let ovládla školství církev katolická, a to z různými dopady na kvalitu vzdělávání.
Nebývalý vzestup významu a prestiže učitelského stavu nastal v době první republiky po r. 1918. Bylo tomu tak i v Hrabové, jak o tom svědčí záznamy v místní kronice. Konkrétně tehdejší pan kronikář učitel Zdeněk Oliva do kroniky za r. 1925 zaznamenal mimo řadu jiných i následující události:
Čtenáři této kroniky se mohou dočíst o podobných a často i významnějších tehdy populárních a žádaných aktivitách místních učitelů jak v předešlých tak i v dalších letech.
Má otázka zní takto: Proč nastala tak zásadní změna v účasti učitelské inteligence ve veřejném životě obce?
Ať již v oblasti kulturní, společenské nebo dokonce politické. V posledních letech nejsou o angažovanosti učitelů místní školy ve veřejném životě Hrabové žádné zprávy.
Do skupiny tzv. inteligence (lepší výraz mě nenapadá) zahrnuji občany Hrabové s vyšším školním vzděláním, tedy s titulem Bc., Mgr., Ing., a podobně. Obvykle tito lidé, díky tomu, že strávili ve školních škamnách 18 i více let, měli možnost získat mnohem více informací a vědomosti ve srovnání s těmi, kteří tuto možnost z různých důvodů neměli.
Tím netvrdím, že momentálně v zastupitelstvu a v komisích je nouze o občany s vyšším vzděláním. Naopak, je jich tam poměrně hodně. Konkrétně u voleb v r. 2014 bylo do zastupitelstva zvoleno 6 zastupitelů s titulem Ing. a tři s titulem Mgr. Tedy 9 z celkového počtu 15.
Vracím se nyní k podstatě mého článku: Proč se tak zásadně změnil vztah učitelstva k problémům obce, ze které většinou pochází jak oni tak jejich žáci? Proč nemají potřebu se více angažovat? Neznám odpověď na tuto otázku jakož i na podobné, které souvisí s činnosti samosprávy.
2. 8. 2017 V.S.