O negativním působením spalin z motorů nynějších dopravních prostředků na lidský organismus snad nikdo nepochybuje. Existuje o tom nespočet různých studií. Každou vteřinu vdechneme 4- 6 l vzduchu, znehodnoceného spalinami z motorů aut.
Výfukové plyny spalovacích motorů obsahují zdraví škodlivé oxidy, uhlovodíky a také rakovinotvorné prachové mikročástice.
Pochopitelně tím nejvíce trpí lidé, bydlící v blízkosti dopravních komunikací.
Podle výsledků měření, uskutečněných v Hrabové v roce 2018, je současná situace celkem uspokojivá. Při dalším růstu počtu automobilů se však bude zhoršovat, a to úměrně s růstem počtu RD. Vždyť současná rodina nevlastní jedno, ale často dvě i více aut.
Perspektivně je zde pouze jediné řešení: nahradit naftu a benzín elektřinou nebo vodíkem. V odborných kruzích se považuje tato změna za nevyhnutelnou.
Elektropohon preferují evropské státy, pohon vodíkem v současné době preferuje Japonsko. Obě technologie jsou na počátku svého rozvoje a bude nutno vyřešit mnoho technických i jiných problémů.
Pro výrobu el. energie jsou stále nejvýhodnější jaderné elektrárny, vodík se vyrábí ze zemního plynu, ropy a uhlí, tedy z neperspektivních surovin. Výroba vodíku rozkladem vody je velmi náročná na el. energii. U výroby elektřiny z jádra je největším problémem způsob likvidace jaderného odpadu.
Všechny světové automobilky jsou si vědomy nezbytnosti těchto změn a začínají nabízet první modely aut s novými druhy pohonu. Pro usnadnění tohoto inovačního procesu jsou ceny těchto aut v mnoha evropských státech dotovány státem, nejvíce v Německu, Dánsku , Švédsku a v dalších 15 státech Evropy.
Pokud jde o elektropohon, argumentují jeho odpůrci tvrzením, že se následně zvýší emise oxidu uhličitého z nově budovaných uhelných nebo plynových elektráren, které budou potřebné pro pokrytí zvýšené spotřeby elektrické energie.
Míchají se zde dohromady dva problémy: stále ještě zcela neprokázaný vliv oxidu uhličitého na oteplování planety a prokázaná škodlivost výfukových plynů z motorů, poháněných benzínem nebo naftou.
Skeptickým k elektrobilům je i Andrej Babiš. Údajně proto, že by Agrofert přišel o příjmy a dotace, spojené s přimícháváním řepkového oleje do motorové nafty. Současná vláda prozatím nemá v úmyslu finančně zvýhodňovat výrobu, prodej a provoz elektroaut.
Nakonec ukončím tuto úvahu opět v Hrabové. Je jasné, že motorizované dopravě nelze bránit. Ale je možné tento proces regulovat. Třeba omezováním počtu nově stavěných RD (a tím i aut) a zamezením průjezdu těžkých nákladních kamionů po Paskovské ulici.
29. 5. 2019 V.S.