V souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o povinně poskytovaných informacích, zveřejnil tajemník Jan Socha na úřední desce Hrabové zprávu za minulý rok. Bylo podáno 52 žádostí o informace a všechny byly řádně vyřízeny.
Tento zákon, schválený parlamentem ČR již v r. 1999 si velice těžce probojovával své místo. Orgány veřejné správy mají totiž povinnost písemně odpovědět na dotazy občanů (s několika výjimkami) a ještě k tomu zveřejnit texy dotazů a odpovědí na webových stránkách obce. Pochopitelně bez uvedení osobních údajů tazatele.
Není se co divit neochotě místních radnic tento zákon realizovat. Veřejnost by se mohla dozvědět i různé nepříjemné skutečnosti, o kterých je lépe příliš nemluvit.
I u nás se tento zákon realizoval jen pouze formálně. Především na webových stránkách chyběly pokyny, jak občané mají postupovat v případě žádostí o informace. V únorových Hrabovských listech v r. 2000 byla zveřejněna zpráva o novém zákoně, doplněna komentářem tehdejšího tajemníka. V něm zdůraznil, že za takto podané informace se musí platit.
Není divu, že za dlouhá léta, až do loňska se nikdo na nic neptal. Každoročně v pečlivě zveřejňované „výroční zprávě “ byla ve všech kolonkách nula.
Takto se chovaly i mnohé jiné městské obvody. Úsměvné byly snahy některých radnic odradit případné žadatelé o informace vymáháním tzv. elektronicky zaručeného podpisu. Naštěstí příslušné kompetentní orgány to rychle zakázaly. Nadále stačí obyčejný E- mail.
V Hrabové nastala náprava až v r. 2014, kdy se na webových stránkách postupně objevily praktické informace o postupu při podávání žádostí o informace a příslušný formulář.
Možná, že i to byla příčina, proč se v r. 2015 „narodil“ tak vysoký počet žádostí. Je to vskutku extrémní počet, který zdaleka převyšuje běžný průměr v ostatním městských obvodech. S ohledem na nutnou administrativu s tím spojenou soudím, že až neúnosně vysoký, nic se nemá přehánět. Byl však vyvolán tím, že na běžné dotazy často naše radnice neodpovídala. A když už, tak velmi neochotně a pouze formálně.
Jako všechno ostatní, tak i způsob v poskytování informací občanům má svůj vývoj. Praktický je nápad některých obcí, které prostřednictvím svých webových stránek umožňují položit dotaz a v přiměřené době si přečíst odpověď. Nebo se tak děje na stránkách místních časopisů. Vše bez zbytečné byrokracie.
Ta je nezbytná u závažnějších případů, kdy je vhodné využití zákona o povinném poskytování informací.
Podle mých osobních zkušeností je nutno v Hrabové ještě zlepšit aplikaci zákona ve dvou oblastech: především by měl tajemník osobně kontrolovat text odpovědí, zpracovaných příslušnými úředníky. Ti ne vždy a přesně reagují na položený dotaz. A dále je nutno určit na webových stránkách místo pro text dotazů a příslušných odpovědí.
2. 3. 2016. V.S.