Navigace: Vladimír Slavík > Výroční zpráva za r. 2015

Výroční zpráva za r. 2015

 

V souladu se zákonem č. 106/1999 Sb., o povinně poskytovaných informacích, zveřejnil  tajemník Jan Socha na úřední desce Hrabové zprávu za minulý rok. Bylo podáno 52 žádostí  o informace a všechny byly řádně vyřízeny.

Tento zákon, schválený parlamentem ČR již v r. 1999  si velice těžce probojovával své místo.  Orgány veřejné správy mají totiž   povinnost písemně odpovědět na dotazy občanů (s několika výjimkami) a ještě k tomu zveřejnit texy dotazů a odpovědí na webových stránkách obce. Pochopitelně bez uvedení osobních údajů tazatele.

Není se co divit neochotě místních radnic tento zákon realizovat. Veřejnost by se mohla dozvědět i různé nepříjemné skutečnosti, o kterých je lépe příliš nemluvit.

I u nás se tento zákon realizoval jen  pouze formálně.   Především na webových stránkách  chyběly pokyny, jak občané mají postupovat v případě žádostí o informace.  V únorových Hrabovských listech v r. 2000 byla zveřejněna  zpráva o novém zákoně, doplněna komentářem tehdejšího tajemníka. V něm zdůraznil, že za takto podané informace se musí platit.

Není divu, že za dlouhá léta, až do loňska se nikdo na nic neptal. Každoročně v pečlivě zveřejňované „výroční  zprávě “ byla ve všech kolonkách nula.

Takto se chovaly i mnohé jiné městské obvody.  Úsměvné byly snahy některých radnic odradit případné žadatelé o informace vymáháním tzv. elektronicky zaručeného podpisu. Naštěstí příslušné kompetentní orgány to rychle zakázaly. Nadále stačí obyčejný E- mail.

V Hrabové nastala náprava až v r. 2014, kdy se na webových stránkách postupně objevily praktické informace o postupu při podávání žádostí o informace a příslušný formulář. 

 Možná, že i to byla příčina, proč se v r. 2015 „narodil“ tak vysoký počet žádostí. Je to vskutku extrémní počet, který zdaleka převyšuje běžný průměr v ostatním městských obvodech. S ohledem na nutnou administrativu s tím spojenou  soudím, že až  neúnosně  vysoký, nic se nemá přehánět.  Byl však vyvolán tím, že na běžné dotazy často naše radnice neodpovídala. A když už, tak velmi neochotně a  pouze formálně.

Jako všechno ostatní, tak i způsob v  poskytování informací občanům  má svůj vývoj. Praktický je nápad některých obcí, které prostřednictvím svých webových stránek umožňují položit dotaz a v přiměřené době si přečíst odpověď. Nebo se tak děje  na stránkách místních časopisů. Vše bez zbytečné byrokracie.

Ta je nezbytná u závažnějších případů, kdy je vhodné využití zákona o povinném poskytování informací.

Podle mých osobních zkušeností je nutno v Hrabové ještě  zlepšit aplikaci zákona ve dvou oblastech: především by měl tajemník osobně kontrolovat text odpovědí, zpracovaných  příslušnými úředníky.  Ti ne vždy a přesně  reagují na položený dotaz. A dále je nutno určit na webových stránkách místo pro text dotazů a příslušných odpovědí.

2. 3. 2016.  V.S.

 

 

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma