V souladu s článkem 11 Statutu města Ostravy o kontrolní činnosti provedli v květnu 2023 pracovníci příslušného odboru MMO audit, jak v našem městském obvodě funguje vnitřní systém finanční kontroly. Příslušnou zprávu auditorů projednala RMOb dne 21.6. 2023 a vzala ji na vědomí.
Podařilo se mi získat závěry této zprávy, a možná bude zajímat i čtenáře Hrabovských novin.
Na základě popsaných skutečností uvedených v této Zprávě a po zvážení četnosti a závažnosti zjištěných nedostatků v porovnání s celkovým objemem spravovaných veřejných prostředků lze konstatovat, že systém finanční kontroly městského obvodu vykazoval nadále sníženou účinnost v oblasti veřejných zakázek a smluv, v ostatních kontrolovaných oblastech pak byl přiměřeně funkční a účinný.
Shrnutí:
V průběhu kontroly, provedené výběrovým způsobem za kontrolované období 6/2022 – 4/2023, se zaměřením na hospodaření s majetkem, způsob vynakládání finančních prostředků, dodržování právních předpisů a vedení účetnictví byly zjištěny nedostatky v oblasti:
Veřejné zakázky:
– Byla formálně provedena předběžná řídící kontrola před vznikem závazku u smlouvy o dílo.
– U VZ malého rozsahu nebylo průkazně doloženo oznámení o výběru nejvhodnějšího dodavatele.
– V jednom případě je akce stále evidována na účtu nedokončeného hmotného majetku i přesto, že došlo k předání i převzetí díla.
– K některým fakturám nebyly doloženy položkové rozpočty, zápisy o předání a převzetí díla, případně nebyl uveden podpisový záznam zhotovitele nebo objednatele, jednalo se o formální provádění řídící kontroly.
– U některých faktur nebyl připojen podpis za věcnou správnost.
Smluvní dokumenty:
– V několika případech nebyly smlouvy podléhající uveřejnění v registru smluv zveřejněny.
Inventarizace majetku:
– V inventarizaci nebylo doloženo písemné prohlášení zaměstnance odpovědného za příslušný druh majetku. Jednalo se o opakované kontrolní zjištění.
V průběhu kontroly byla MOb dána také některá upozornění, a to zejména v oblasti veřejných zakázek (na nutnost provádění průzkumu trhu u VZ ve fin. limitu 0 – 50 tis. Kč, na dokládání zápisů o předání a převzetí díla s datem a podpisem objednatele ), v oblasti smluvních dokumentů (na skenování všech dokladů a příloh ke smluvním dokumentům v GINIS), v oblasti inventarizace (na posouzení zmařených investic na účtu 042), opakovaná upozornění byla dána v oblasti evidence pohledávek (dodržování lhůt pro přeúčtování z krátkodobých pohledávek do pohledávek dlouhodobých).
Doporučeno pak bylo zejména uveřejňovat v registru smluv i smluvní dokumenty, kde lze předpokládat, že dojde k dosažení hodnoty předmětu plnění částky vyšší než 50 tis. Kč, jmenovat zástupce pro výkon funkce hlavní účetní pro případ nepřítomnosti, aj.
Komentář HN: U poslední ho auditu, konaného příslušným odborem MMO v roce 2014, uložila RMOb vedoucí odboru financí a majetku „přijmout příslušná opatření k nápravě zjištěných chyb a nedostatků“. Nyní radní pouze zprávu pana starosty „vzali na vědomí“. To asi proto, že uvedená zjištění pokládali za nevýznamná a neshledali důvod k podobným opatřením. Uvidíme, jak bude hodnotit výsledky tohoto auditu finanční a kontrolní výbor.
15. 7. 2023 V.S.