Komise VDE má pomáhat radním při řešení složitějších situací v oblasti výstavby, dopravy a ekologie. Tato komise pod vedením Ing. Skalského a s členy Ing. Rundtem, Ing. Dvořákem, p. Batelkovou, p. Krejčíčkem a p. Holišem vykonala za uplynulé 4 roky mnoho prospěšné práce. Ale zanechala za sebou jeden rest. A tím restem je nesplněný úkol RMOb z 26.4. 2021 ve znění: „Stanovit pořadí oprav místních komunikací“.
Vzpomínám si, že při čtení tohoto usnesení mne napadlo: A proč ne i technologii těchto oprav? Nakonec to dopadlo tak, že o pořadí a technologii rozhodla referentka úřadu paní Moskalová. Občané o tom byli informováni prostřednictvím Hrabovských listů v červenci 2021.
Nebylo toho příliš mnoho na jednu osobu? Vždyť toto rozhodování je velmi významné. Stav místních komunikací a způsob oprav velmi citlivě vnímají občané a náklady na tyto opravy jsou vysoké. A je to v rukou jedné úřednice.
Pak je zde ještě odborná stránka. Ví něco paní Moskalová například o křivce zrnitosti zrněných hmot, o vlivu tvaru zrna na pevnost v tlaku zrněných hmot nebo o koeficientu tření mezi vozovkou a pneumatikou? Sleduje paní Moskalová technologický vývoj v oboru stavby a údržba silnic? Možná že ano, možná že ne. Zcela jiné požadavky na dopravní komunikace byly dříve, zcela jiné jsou dnes, kdy jsou stále oblíbenější koloběžky, kolečkové brusle a dokonce i kolečkové lyže. Místní komunikace neslouží pouze pěším a motorovým vozidlům, ale současně musí vyhovovat i uvedeným dopravním prostředkům.
V tom všem má být nápomocná Radě odborná komise. A navíc, mimo odbornou stránku, by měla ve svých doporučeních hodnotit i další okolnosti. Je rozdíl mezi dopravní komunikaci, vedoucí do relaxačního a sportovního areálu (míním tím cestu od Mitrovic k Pilíkům) a mezi nepříliš významnou cestou (např. Dubraviovou od Prodloužené Mostní k Domovské).
Znám poměrně dobře stav místních komunikací v Hrabové a v okolních obcích. Jsme na tom celkem dobře, ale ne úplně dobře. Velice mi vadí špatný stav místní komunikace „K Pilíkům“ v úseku mezi ul. Bělskou a průsakovým kanálem. Nebo způsob opravy cesty od Pilíků k Mitrovicím. Použilo se „přírodní kamenivo“ které špatně odolává kolům motorových vozidel rybářů a kopytům koní. Ano, koní. I s těmi je nutno zde počítat. Nedaleko jsou dvě farmy, ve kterých je ustájeno několik desítek koní, používaných z vyjížďkám do okolí. Proč se zde nepoužil odolnější asfalt? Také by ve srovnání s přírodním kamenivem lépe vyhovoval moderním jednostopým vozidlům.
O mnohém svědčí formulace objednávky na opravu této účelové komunikace v Registru smluv: "Úprava pozemku parc. č. 2544/1, k.ú. Hrabová přírodním kamenivem (část stezky podél Pilíků)". Nejde o "úpravu" ale o opravu! Nejde o jakýkoliv pozemek, ale o účelovou komunikaci! Nejde o "část stezky podél Pilíků",ale o dopravní komunikaci mezi areálem Pilíky a Novou Bělou!
Brzy se začnou formovat nové orgány samosprávy, vznikne i nová komise VDE. Přál bych si, aby v ní byli občané s potřebným vzděláním. V Hrabové bydlí cca 400 absolventů vyšších a vysokých škol různého zaměření. Určitě i se specializací na výstavbu, dopravu a ekologii. Bude na nové samosprávě, aby je patřičným způsobem oslovila. Jsem si jist, že neodmítnou. Budou tuto angažovanost považovat za svou občanskou povinnost.
11. 10. 2022 V.S.