V posledních Hrabovských listech jsem si velmi podrobně prostudoval rozhovor šéfredaktora P. Žižky s bývalým starostou Hrabové panem Bohumilem Rundtem (75), který vzpomíná na události, které vedly k vytvoření městského obvodu Hrabová v r. 1990.
Za rozhodující pro snahu o samostatnost Hrabové považuje p. Rundt tehdejší údajný územní plán Ostravy, podle kterého měla být Hrabová jižně od Mostní zasypána odpadky. Měla zde být zřízena skládka odpadů pro celé město. Občané Hrabové na základě „odpadkového“ nebezpečí při prvních svobodných volbách v listopadu r. 1990 zvolili vlastní samosprávu, aby tomu zamezili.
V tomto rozhovoru pak bývalý starosta vysvětluje důvody i pro vznik projektu „Prodloužené Mostní“. Podle vzpomínek pana Rundta měla tato komunikace přímou souvislost se záměrem zřídit v Hrabové již zmíněnou skládku odpadků. Tedy asi podle představ pana Rundta by po Prodloužené Mostní přijížděly KUKA vozy a sypaly svůj obsah odpadků na plochy jižně od této nové silnice. Při pohledu na mapu Hrabové by se v dalších letech naplňoval městskými odpadky prostor směrem k ulici Poplužní, a možná v budoucnosti i na plochy bývalých rybníků jižně od této ulice.
Pokládám se rovněž za pamětníka (82) a podle mých vzpomínek byla situace v době vzniku našeho městského obvodu v r. 1990 následující: Zmiňovaná skládka odpadků v Hrabové nebyla rozhodujícím činitelem. Vážnějším nebezpečím pro Hrabovou byly tehdejší záměry rozšiřovat plochu hutnického odvalu VŽKG západním směrem, a to až po Místeckou ulici. Byl to důvod k vyhlášení v tomto prostoru tzv. žlutého pásma se zákazem novostaveb. Také se hovořilo o záměru vybudovat v prostoru bývalých rybníků garáže a opravny pro autobusy a tramvaje ostravského dopravního podniku. Ani tento záměr se naštěstí neuskutečnil.
Podle mých vzpomínek byly důvody pro zřízení samostatného městského obvodu Hrabová poněkud jiné. Mnoho občanů v době po „sametové revoluci“ pocítilo potřebu se zapojit do řízení obce a ve svobodných volbách si zvolit zastupitelstvo, které bude realizovat tehdejší potřeby občanů, zejména v oblasti velice zanedbané infrastruktury.
Jedním z tehdejších problémů bylo i zklidnění dopravního ruchu na Paskovské ulici. V historicky prvním územním plánu z r. 1994 se předpokládala stavba Prodloužené Mostní za účelem vyloučení těžké dopravy z ulice Paskovské. Žádná zmínka o použití této komunikace pro potřeby údajné skládky odpadů, jak to líčí ve svém článku v posledních Hrabovských listech pan místostarosta Rundt, v tomto územním plánu se nevyskytuje.
Z uvedeného je zřejmé, jak zavádějící a nespolehlivé pro historii jsou tzv. vzpomínky pamětníků. Proto asi skutečně ty rozhodující jsou písemné dokumenty. Velice rád si přečtu příslušnou kapitolu o těchto záležitostech v kronice městského obvodu za uvedené období. Doufám, že se toho dožiji.
6. 5. 2017 V. S.