Navigace: Vladimír Slavík > Vzpomínky pamětníků

Vzpomínky pamětníků

 

V posledních Hrabovských listech jsem si  velmi podrobně  prostudoval rozhovor šéfredaktora P. Žižky s bývalým starostou Hrabové panem  Bohumilem Rundtem (75), který vzpomíná na události, které vedly k vytvoření městského obvodu Hrabová v r. 1990.

 Za rozhodující pro snahu o samostatnost  Hrabové  považuje p. Rundt  tehdejší údajný  územní  plán Ostravy, podle kterého měla být Hrabová jižně od Mostní zasypána odpadky. Měla zde být zřízena skládka odpadů pro celé město.  Občané Hrabové na základě „odpadkového“ nebezpečí  při prvních svobodných volbách v listopadu r. 1990 zvolili vlastní samosprávu, aby  tomu zamezili. 

V tomto rozhovoru  pak bývalý starosta vysvětluje důvody i  pro vznik projektu „Prodloužené Mostní“.  Podle vzpomínek pana Rundta  měla tato komunikace přímou souvislost se záměrem zřídit v Hrabové již zmíněnou skládku odpadků.  Tedy asi podle představ pana Rundta by po Prodloužené Mostní přijížděly KUKA vozy a sypaly svůj obsah odpadků  na plochy jižně od této nové silnice. Při pohledu na mapu Hrabové by se v dalších letech naplňoval městskými odpadky prostor směrem k ulici Poplužní, a možná  v budoucnosti i na plochy bývalých rybníků jižně od této ulice.

Pokládám se rovněž za pamětníka (82)  a podle mých vzpomínek byla situace v době vzniku našeho městského obvodu v r. 1990 následující:  Zmiňovaná  skládka odpadků v Hrabové  nebyla  rozhodujícím  činitelem.  Vážnějším nebezpečím pro Hrabovou byly tehdejší záměry rozšiřovat plochu hutnického odvalu VŽKG západním směrem,  a to až po Místeckou ulici. Byl to důvod k vyhlášení  v tomto prostoru tzv. žlutého  pásma se zákazem  novostaveb. Také se hovořilo o záměru vybudovat v prostoru bývalých rybníků  garáže a opravny  pro autobusy a tramvaje ostravského dopravního podniku. Ani tento záměr se naštěstí neuskutečnil.

Podle mých vzpomínek byly důvody pro zřízení samostatného městského obvodu Hrabová poněkud jiné. Mnoho  občanů v době po „sametové revoluci“ pocítilo  potřebu se zapojit do řízení obce a ve svobodných volbách si zvolit zastupitelstvo, které bude realizovat tehdejší potřeby občanů, zejména v oblasti velice zanedbané infrastruktury.

Jedním z tehdejších  problémů bylo i zklidnění dopravního ruchu na Paskovské ulici. V historicky prvním územním plánu  z r. 1994 se předpokládala  stavba Prodloužené Mostní za účelem vyloučení těžké dopravy z ulice Paskovské. Žádná zmínka o použití této komunikace  pro potřeby údajné skládky odpadů, jak to líčí ve svém článku v posledních Hrabovských listech pan místostarosta Rundt, v tomto územním plánu se nevyskytuje.

Z uvedeného je zřejmé, jak zavádějící a nespolehlivé  pro historii jsou tzv. vzpomínky pamětníků. Proto asi skutečně ty  rozhodující jsou písemné dokumenty. Velice rád si přečtu příslušnou kapitolu o těchto záležitostech v kronice městského obvodu za uvedené období.  Doufám, že se toho dožiji.

6. 5. 2017   V. S. 

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma