Navigace: Vladimír Slavík > Z archivu: Dělba práce mezi zastupiteli

Z archivu: Dělba práce mezi zastupiteli

 

V každé dobře fungující organizaci se uplatňuje dělba práce.  Organizační řády jsou detailně promyšleny tak, aby  fungování organizace bylo bezchybné.

Speciálním druhem organizace  je i samospráva obce  a její orgány.  Ve velkých městech je dělba práce mezi zastupiteli nezbytná.  Dokazují to příslušná organizační schemata  a popisy práce jednotlivých radních.

Jiné je to s dělbou práce  v případě městských obvodů typu Hrabové. Specializace a zodpovědnost jednotlivých členů rady neexistuje, možná že neformálně ano, ale veřejnost o tom není informována. Formálně za všechno  odpovídá starosta.

Příčina tohoto stavu je pravděpodobně v platové oblasti. Zatímco starosta to má jako své zaměstnání, ostatní radní mají za svou funkci výrazně menší odměnu, a to podle současných předpisů 2 117 Kč měsíčně. Poměrně dobře je odměňován pouze místostarosta.

Lze si představit i  následující  organizační systém v činnosti rady s uplatněním dělby práce:

Starosta: Mimo povinností dle zákona o obcích  je povinen ještě  sledovat  činnost místních sdělovacích prostředků, činnost  výborů a komisí a organizovat  besedy  s občany.

Místostarosta:  Mimo povinností podle zákona o obcích má na starosti  veřejné zakázky, investice, územní plán, péče o infrastrukturu obce.

Radní  A: Finance, rozpočty a závěrečné účty, spolupráce s finančním a kontrolním výborem.

Radní  B: Životní prostředí, styk se společenskými a jinými organizacemi,  školství, kulturu, estetizaci obce.

Radní  C: Bezpečnost, komunální a bytové záležitosti, sociální služby.

Proč je tento plán v současné době  nereálný? Pomineme-li  nutnost kvalifikačních předpokladů, je zde  problém přiměřeného odměňování a také skutečnost, že tento organizační systém by zřejmě vyžadoval, aby jednotliví radní měli k dispozici prostor s počítačem (kancelář), kde by mohli uložit nezbytnou dokumentaci a jednat s občany. Nikdo nemůže po radních požadovat, aby vykonávali svou funkci ve svém bytě.  Na druhé straně by se asi tímto způsobem výrazně zlepšila celková výkonnost a kvalita práce rady, a to ve prospěch celé obce.

Uvedu příklad: Již mnoho let usiluji, aby se opravila místní komunikace, vedoucí kolem Pilíků od Paskovské ulice po ulici Místeckou. Marně. Dosavadní jednání s představiteli státní správy byly bezvýsledné, rovněž tak jednání se členy příslušné komise.  V případě„dělby práce“ by pravděpodobně tento problém vůbec nevznikl, protože radní, zodpovědný za stav  místních komunikací by již dávno konal, a to i bez mých urgencí.  Zcela určitě alespoň v úseku, který je  ve vlastnictví obce.

23. 5. 2017     V.S.

Komentář HN po uplynutí  4,5 let:  K dělbě práce bylo přikročeno i u našich radních. Stalo se  tak poprvé  na zasedání rady 23.1.2019 a podruhé po rekonstrukci rady 26.4.2021.

 Starosta Igor Trávníček  zodpovídá za akce, připravené k realizaci a za bezpečnost, místostarostka Vladislava Kopitzová za zeleň, kulturu, majetek, finance a kroniku, radní Jiří Dolejška za bytovou problematiku, dopravu a školství, radní Petr Balušek za stavby, investice, strategický plán, radní Jiřina Kelnarová za sociální věci, zdravotnictví, komisi pro děti  a mládež a za SPOZ.

Zapomnělo se na zodpovědnost za sdělovací  prostředky (webové stránky MOb, Hrabovské listy, facebook MOb, veřejný  a mobilní rozhlas, na životní prostředí ( kvalita ovzduší, hlučnost) a na problematiku vodních toků (Ostravice, Ščučí, Zyf, Lesní a Šidlovecký potok).. To  již asi bude „řešit“  příští rada až po podzimních volbách.

14. 1. 2022        V.S.

 

 

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma