Navigace: Vladimír Slavík > Z archivu HN: Je zpoplatnění Místecké vážným problémem Hrabové?

Z archivu HN: Je zpoplatnění Místecké vážným problémem Hrabové?

 

Podle některých zastupitelů ano. Lze se o tom dočíst i na stránkách Hrabovských listů.

V HL č. 3/2019 zastupitel Petr Balušek o zpoplatnění píše: „Co by naší vesnici prospělo, je zrušení dálničního poplatku v úseku od průmyslové zóny až do Frýdku-Místku. Nejen místní radnice, ale i někteří občané o to usilují již několik let, zatím však bez pro nás příznivého výsledku.“

V HL č. 4/2019 zastupitel Milan Slíva o zpoplatnění píše: „Minulý režim tento obchvat Hrabové  zkapacitnil a současný režim tento obchvat prohlásil dálnicí a zpoplatnil. Čímž přesměroval nemalou část provozu zpět mezi domy naší obce.“

Ve stejném čísle HL zastupitel MUDr. Rostislav Gromnica Ph.D.  píše: „ Po zpoplatnění Místecké se Paskovská ul. stala přetíženou alternativní trasou řidičů.“

V HL č. 5/2019 starosta Igor Trávníček píše: „Potřebujeme zrušit zpoplatnění Místecké a  odhlučnit ji protihlukovou stěnou. Na postupu, jak zrušit zpoplatnění, se domlouváme i se starosty okolních obcí. Rozhodnutí je ale v rukou ministra dopravy, u kterého jsme prozatím pochopení nenašli.  Budeme na ty jeho dveře bušit tak dlouho, až to jednoho krásného dne vzdá, vyslechne nás a vyhoví.“

Ve stejném čísle HL zastupitel Ing. R. Orkáč píše: „Musíme za každou cenu trvat na zrušení zpoplatnění Místecké! Na zhruba čtyřkilometrovém úseku dálnice D48 mezi Frýdkem-Místem a Dobrou se to podařilo. My to nevzdáme!“

Ve stejném čísle HL zastupitel Petr Balušek píše: „Na odlehčení dopravy přes celou Hrabovou by v první řadě pomohlo zrušení dálničního poplatku mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem“.

A jak tento problém vidí primátor města Ostravy?

Je o tom informace v zápise z jednání zastupitelstva města ze dne 14. 4. 2021, kde v polemice  se zastupitelem V. Kubínem primátor Tomáš Macura  uvedl, že on té záležitosti nepřikládá takový význam, jako pan Kubín. Baví se o částce za dálniční známku, která odpovídá zhruba ceně za polovinu nádrže v osobním autě, čili za tuto cenu může člověk získat celoroční bezplatnou možnost využívat nejenom tuto spojnici, ale všechny silnice dálničního typu na území celé České republiky.

 Opětně zdůraznil, že se baví o ceně  půlky obsahu  nádrže osobního vozu, kterou normálně motorista projezdí za 14 dnů. Dále řekl, že se skutečně jak individuálně, tak společně s náměstkem hejtmana opakovaně snažili přimět Ministerstvo dopravy k tomu, ať svůj názor změní.

 Ministerstvo ten názor změnit nechce, a na tom to jednání končí, takže i když se pan Kubín bude ptát 7 x týdně, tak to neznamená, že v té věci nic neudělali, zkrátka ta záležitost je o tom, že o tom rozhoduje ministr dopravy, ministr dopravy jejich žádosti nevyhověl, v tomto roce se už to nestihne v žádném případě, protože ty výjimky se schvalují jednou za rok, požadavek uplatněn byl, ale vyhověno mu nebylo, a ani se tomu moc  nediví.

Dodal, že tato silnice nemá žádnou takovou speciální vlastnost, aby si vyloženě říkala o to, že zpoplatněna být nemá.  Navíc v momentě, kdy bude dokončen obchvat Frýdku-Místku, tak veškeré jejich argumenty, kterými mohli jakž takž odůvodnit vynětí té dané cesty ze zpoplatnění, z velké části padnou.“

Pana Ing. Tomáše Macuru považuji za velice schopného a do značné míry i „apolitického“  primátora našeho města.  Jeho názory jsou vždy dobře promyšlené. Musím souhlasit i s jeho argumenty v záležitosti zrušení  zpoplatnění Místecké.   Míním tím poukazování na nepříliš vysokou částku za poplatek. I postoj ministerstva dopravy má svou logiku. Příslušní  úředníci postupují podle zásad  „řádného  hospodáře“. Je dokonce možné, že by zrušením zpoplatnění mohli být obviněni kdoví z čeho.

Tento problém má celkem jednoduché řešení. Stačilo by z pokladny MS kraje, z pokladny města Ostravy a z pokladny některých městských obvodů kompenzovat finanční ztráty, vzniklé státní pokladně v případě zrušení tohoto zpoplatnění. Koza by se nažrala a vlk by zůstal celý.  Proč toto řešení nikdo ze zastupitelů kraje, města nebo městských obvodů nenavrhl? 

Podle mého názoru jsou problémy Hrabové úplně někde jinde. Píše se o nich na  webu Hrabova.info, na FB Hrabová a na FB Ostrava-Hrabová. A  také na stránkách Hrabovských listů a v zápisech  z jednání zastupitelstva.

7.5.2021     V.S.

Komentář HN po uplynutí 8 měsíců:  Ministerstvo dopravy se chystá razantně omezit počet dálničnch  úseků bez zpoplatnění. Zdůvodňuje to vysokými finančními nároky na jejich  údržbu a další rozvoj.  

Jak bude tato skutečnost přijata bojovníky za zrušení zpoplatnění dálničního úseku Ostrava – Frýdek Místek? Nebylo vhodnější úsilí, věnované tomuto „boji“ zaměřit na potřebnější záležitosti? Ale vždyť to byla tak lákavá přiležitost předvádět své umění v oblasti populismu. Světlou výjimkou je primátor Macura.

22. 1. 2022      V.S.

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma