Nechuť k tomuto zákonu byla ze strany vedení městského obvodu značná. Pan tajemník na zasedání zastupitelstva opakovaně tvrdil, že jde o zbytečnou byrokracii, úředníci městského obvodu podávají občanům na jejich žádost všechny vyžadované informace. S tímto tvrzením se ztotožňovali i ostatní koaliční zastupitelé včetně starosty. Nepochopili a asi dodnes nechápou, že jsme součásti Evropské unie a že práva našich občanů, konkretizována v příslušném zákoně, se nemohou lišit od práv občanů v ostatních státech EU.
Na nedávném jednání zastupitelstva byla k nedodržování tohoto zákona vznesena z řad přítomných občanů kritika. Předseda kontrolního výboru prohlásil, že za nedodržování nejsou žádné sankce, tak proč se starat o tyto záležitosti. Nikdo z řad koaličních zastupitelů se proti tomuto názoru neohradil. Účastníci zasedání zastupitelstva si jistě na tuto situaci vzpomenou.
Postupně se situace zlepšovala. Vedení městského obvodu včetně starosty a tajemníka konečně pochopili ( s patnáctiletým zpožděním), že zákony se musí dodržovat. Na webových stránkách městského obvodu se začaly zveřejňovat texty žádostí o informace i příslušné odpovědí.
Ale není tomu tak vždy. Alespoň v mém případě. Přitom splňuji všechny požadavky, které zákon ukládá, a postupuji při žádání o informace způsobem, předepsaným tímto zákonem.
Konkrétně: Dne 4. 7. 2015 jsem zaslal elektronickou poštou na adresu sekretariat@ostrava-hrabova.cz následující žádost o informaci ve věci: „Plánuje se u připravované renovace plakátovacích ploch jejich umístění dovnitř čekáren zastávek MHD tak, jak to mají v sousedním městském obvodě Ostrava-Jih? Viz např. zastávku „Benzina“.
Odpověď jsem měl obdržet nejpozději za 15 dnů. Neobdržel. Za dalších 15 dnů, tedy 5. 8. měl být text mé žádosti a text odpovědi zveřejněn na webových stránkách městského obvodu. Nebyl.
Dne 20. 7. 2015 jsem zaslal stejným postupem žádost o následující informaci: „Byl již proveden zápis do kroniky za rok 2013 a 2014?“ Ptal jsem se proto, že podle zákona o kronikách č. 132/2006 Sb. mám právo do těchto zápisů nahlédnout a chci svého práva využit. Odpověď jsem opět neobdržel.
Chápu, že v době dovolených nemusí vše fungovat dokonale, i když by mělo. Proto jsem si dovolil zaslat v minulých dnech na adresu městského obvodu urgenci mých dotazů. Žádná odpověď, žádná omluva.
A tak musím, bohužel, konstatovat, že v Hrabové se nerespektují platné zákony. Upozorním na to předsedu kontrolního výboru. Doufám, že sjedná nápravu.
15. 8. 2015 V.S.
Aktuální komentář HN: V roce 2015 byl starostou Hrabové pan Mgr. Rostislav Naď, místostarostou pan Igor Trávníček ,předsedou kontrolního výboru pan Ing. Bedřich Chlupatý a tajemníkem pan Jiří Strniště. Informace občanům v souladu s tímto zákonem začaly být poskytovány až po příchodu nového tajemníka Ing. Sochy. Odpovědí jsou tazatelům zasílány v zákonné lhůtě a následně jsou zveřejňovány na webových stránkách městského obvodu. Je mým velkým přáním, aby odpovědí podepisoval ne tajemník, ale starosta obce. Starosta, na rozdíl od tajemníka, zodpovídá i za činnost samosprávných orgánů. A ten, kdo podpisuje, nese zodpovědnost i za obsah sdělení.
29. 1. 2022 V.S.