Navigace: Vladimír Slavík > Zákon č. 106 v r. 2017

Zákon č. 106 v r. 2017

 

Ten, kdo sleduje komunální problematiku ví,  jak se orgány  veřejné správy často zdráhají  poskytovat  informace o záležitostech, které se dotýkají  finančních a dalších podrobností, o kterých nemusí veřejnost vědět. Průlomem do toho byl zákon č. 106/1999 Sb., podle kterého mají orgány státní správy a samosprávy povinnost odpovídat  na všechny  dotazy občanů, a to včetně těch "choulostivých". 

I v Hrabové trvalo velmi dlouho, než se tento zákon začal realizovat.  Představitelé naší samosprávy se tomu  bránili s výmluvou, že se tím zvyšuje byrokracie. Ale úsilí veřejnosti bylo korunováno úspěchem, a od r. 2014 naše radnice odpovídá v zákonných lhůtách na všechny dotazy občanů. V r. 2014 jich bylo 12, v následujícím roce dokonce 52 a vloni 7. Texty otázek i odpovědí jsou zveřejňovány v zákonných lhůtách  na webových stránkách obce.

V letošním roce k dnešnímu dni byly tyto dotazy čtyři, z nichž dva se dotýkají výdajů z obecní pokladny.

Dotaz občana v žádosti č. 1 byl následující:  V rozpočtu Hrabové  na r. 2017 jsou uvedeny náklady na  činnost místní správy ve výši 6 011 tis. Kč. Jsou v této částce i provozní náklady na provoz úřadu, jako náklady na energie, služby atd.?  V odpovědi pan tajemník sdělil, že kompletní  plánované náklady jsou vyšší, a to 8 605 tis. Kč.

Komentář HN k této záležitosti:  V oficiálních materiálech je u  plánovaných nákladů na provoz naší radnice pro r. 2017  určitý zmatek.  Mimo dvě uvedené cifry existují ještě další dvě oficiální cifry:  Na webových stránkách obce uveřejnil 31. 12. 2016 pan tajemník částku 7 527 tis. Kč včetně odměn zastupitelů, takže na místní správu zůstane  5 698 tis. Kč.  V detailním rozpočtu je dokonce pro místní správu plánováno 15 396 tis. Kč.,  ale jsou tam i  náklady na  nové kanceláře (viz přílohu k zápisu z jednání finančního výboru z listopadu 2016).

Skutečná čísla se však od plánovaných velmi liší. V r. 2015 bylo v rozpočtu pro místní správu rezervováno  téměř 8 mil. Kč, skutečné náklady byly pouze 6,6 mil. Podobně v r. 2014 – plán 9,1 mil., skutečnost pouze opět 6,6 mil. Kč. Tyto  nepřesnosti mají i svou negativní stránku, protože snižují možnost plánovat   více prostředků pro zlepšení infrastruktury, do školství, kultury, sportu apod.  Jsem velmi zvědav na skutečné náklady radnice v letošním roce. To se dozvíme až v závěrečném účtu někdy v červnu r. 2018.

Dotaz občanky dle žádosti č. 3: Kolik je úředníků na ÚMOb od r. 2010?

Odpověď pana tajemníka: Rok 2010 - 2011: 12 zaměstnanců, rok 2012 – 2013: 13 zaměstnanců, rok 2014 až  2015: 14 zaměstnanců,  k  1. 1. 2017 17 zaměstnanců.

Komentář HN:  Pochopitelně s růstem počtu zaměstnanců rostou i náklady na provoz úřadu. Obvyklé zdůvodnění tohoto stavu jsou  rostoucí požadavky  nadřízených orgánů a všeobecný růst byrokracie. Doposud nikdo ze zastupitelů nepokládal za nutné tento speciální problém Hrabové  řešit. Přitom se nabízí jednoduchý argument. Stačí srovnat naši situaci s podobnými obcemi, jako je Stará Bělá a Polanka. Tam je úředníků výrazně méně. Že by zastupitelé nesledovali webové stránky okolních obcí?

 

 Závěrečná poznámka HL: V posledních Hrabovských listech měli možnost se vyjádřit k situaci v Hrabové za uplynulý rok představitelé všech politických subjektů, zastoupených v zastupitelstvu. O problematice růstu nákladů na veřejnou správu se zmínil pouze pan Milan Orkáč, a to v souvislosti se ztrátovým bytovým hospodářstvím. Ostatní oslovení  zastupitelé (Chlupatý, Trávníček, Šumbera, Dvořák)  se o tomto problému nezmínili. Asi ho  nepokládají  za důležitý.

10. 3. 2017     V.S.

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma