Především se musím zmínit o tom, že občané Hrabové si mohou přečíst na místních webových stránkách mimo jiné zprávy, i o čem se jednalo na zasedání finančního výboru obce. Je to vymoženost, kterou v okolních městských obvodech tamní občané nemají. Jen aby to bylo zachováno i po připravované „modernizaci“ našich webových stránek!
Nyní z pohledu řadového občana k některým záležitostem, projenávaných na finančním výboru.
Bod 2 – Návrh rozpočtu na rok 2018: Finanční výbor požaduje zpracování „Důvodové zprávy k návrhu rozpočtu“. Tato musí být předána zastupitelům před termínem schválení rozpočtu na rok 2018, ale pro rok 2019 se požaduje předložení této zprávy nejenom zastupitelům, ale všem občanům, a to zveřejněním na webových stránkách obce.
Komentář HN: Podrobnosti, uváděné v důvodové zprávě jsou nezbytné nejen pro zastupitele, aby věděli o čem hlasují, ale také pro občany, aby mohli uplatnit své právo vyjádřit se k rozpočtu obce.
Bod 3 – Výsledky auditů hospodaření obce: Finanční výbor konstatuje, že se významně zvýšila profesní úroveň v činnosti našeho finančního odboru a byly odstraněny mnohé nedostatky z dřívějších let. Finanční výbor oceňuje práci současného finančního odboru a především paní Poláškové a paní Matuštíkové.
Komentář HN: Z diskusí na různé problémy v oblasti obecních financí s paní Michaelu Matuštíkovou a s paní Pavlu Poláškovou jsem dospěl k názoru, že konečně na naší radnici máme kvalifikované osoby, mající všechny odborné předpoklady pro evidenci a správu místních financí tak, aby tyto byly přehledné a dokonce srozumitelné i pro občany. Za nejdůležitější změnu v této oblasti považuji převedení správy bytového a nebytového hospodářství pod kontrolu městského obvodu. V tomto směru bude významná zpráva o hospodaření s bytovým fondem za rok 2017. Velice jsem na tuto bilanci zvědav. Pochopitelně hlavní úlohu zde mají naši radní, ale v možnostech finančního odboru je vytvoření informačního systému, který umožní objektivní posouzení rentability této významné části obecního rozpočtu. Pokud tuto snahu podpoří čelní představitelé samosprávy, což není zcela jisté.
Bod 5 – Veřejná zakázka Propustek na ul. Ve Stromoví: Po projednání této veřejné zakázky společně s členy kontrolního výboru se konstatuje, že se rozhodovalo z podkladů, vyhotovených v roce 2006. Přítomná úřednice stavebního úřadu paní Králová neodpověděla na otázky, proč se neprováděly technické prohlídky v dalších letech a proč pro letošní rekonstrukci za cca 2,5 mil. Kč bylo vybráno poněkud neobvyklé a velmi drahé řešení . K této diskusi nebylo bohužel přijato žádné usnesení.
Komentář HN: Věnoval jsem se této zakázce na stánkách HN velmi podrobně, viz článek z 16.10. s názvem „Propustek na ulici Ve Stromoví“. Můj zájem o tento propustek byl vyvolán neobvyklou iniciativou našeho stavebního úřadu ( a následně i Rady městského obvodu) v záležitosti rekonstrukce tohoto zcela nevýznamného propustku nad zcela nevýznamným místním potokem. Za hlavní problém jsem považoval skutečnost, že pro opravu propustku byla použita neopodstatněně velmi drahá technologie. V této záležitosti mě dost překvapil nezájem občanů i zastupitelů se zabývat podrobnostmi této zakázky. Asi způsob utrácení veřejných prostředků není v současné době tím hlavní problémem občanů Hrabové.
Bod 6: Pronájem nebytových prostor a pozemků: Poprvé jsou občané Hrabové informováni, že se finanční výbor zajímá o finanční přínosy z pronájmu obecního majetku. Ať již z pozemků nebo z nebytových prostor. Cílem finančního výboru je vytvořit promyšlený systém v cenách těchto pronájmů s respektováním rozdílů mezi komerčními a veřejnými zájmy.
Komentář HN: Je skutečností, že problematice finančních přínosů z pronájmu obecního majetku do obecní pokladny se doposud orgány naší samosprávy příliš nevěnovaly. Pokud ano, pak určitě nebyl zájem o tom informovat veřejnost. Je velmi chvályhodné, že se tímto problémem začíná zabývat s určitým zpožděním i finanční výbor.
A úplně na závěr: Pro každého z občanů Hrabové, kteří se věnují problematice místní samosprávy musí být obsah tohoto zápisu z jednání finančního výboru velmi dobrou zprávou. Pochopitelně jsem si vědom, kdo má na současném velmi dobré činnosti finančního a kontrolního výboru osobní zásluhy a kdo je pouhou dlouholetou a vcelku neužitečnou stafáži tohoto významného orgánu. Velice bych si přál, aby tito naši aktivní zastupitelé pokračovali ve své činnosti i po volbách v roce 2018.
16. 12. 2017 V.S.