Pan Milan Slíva je zastupitelem za SNK Hrabované. V anketě Hrabovských listů o životním prostředí napsal, že největším problémem je doprava.
Kladně hodnotí útlum výroby v okolních průmyslových podnicích a zavádění pokročilejších technologií. To vše mělo významný vliv i na kvalitu ovzduší. Nastupuje však nový faktor, a to je stále rostoucí autodoprava. Významnou dopravní tepnou na západním okraji Hrabové je Místecká ulice. Jejím zpoplatněním v roce 2009 se však velká část dopravy přesunula dovnitř obce na Paskovskou ulici. Situace se ještě zhorší po dokončení Prodloužené Mostní. Pan Slíva se domnívá, že po propojení až na Plzeňskou bude tato komunikace „vábničkou“ pro motoristy ze širokého okolí.
Tyto názory nejsou v Hrabové ojedinělé. Ale systém dopravních komunikací nelze budovat pouze z lokálního pohledu místních obyvatel. Významné jsou i zájmy města, kraje a státu. Pokud jde o Prodlouženou Mostní, pak převládly zájmy města a MS kraje. Svědčí o tom i způsob financování. Výkup pozemků platilo město a vlastní stavbu MS kraj.
Není vyloučeno, že po určité době ocení přínos této komunikace i velká většina občanů Hrabové.
Očekával jsem, že pan zastupitel se zmíní i o výsledcích měření kvality ovzduší, uskutečněných v roce 2018 pracovníky Zdravotního ústavu v Ostravě. Ale nestalo se tak. Údaje, naměřené v Hrabové, v nedalekých Kunčicích, Mar. Horách a i jinde jsou velmi zajímavé, v některých případech až překvapující.
Oceňuji i poznámku pana Slívy o negativním vlivu sucha. I když zde není přímá souvislost s definicí životního prostředí, je užitečné diskutovat při každé vhodné příležitosti i o této problematice. O zachování vody v krajině, zachování lesů a zeleně vůbec. V podmínkách Hrabové by to vyžadovalo především větší zájem naší samosprávy o budoucnost Pilíků, kde pan Slíva doporučuje jejich převod do majetku města. Je to zajímavý návrh, se kterým jsem se dosud nesetkal. Mám však obavu, že je nereálný. Předpokládám, že pan zastupitel „nestřílí od boku“ a má tento návrh dobře promyšlený. Především cenový odhad a výčet vzniklých přínosů.
Překvapila mě poznámka pana Slívy o „útlumu nové výstavby“. Je to záležitost, o které jsem se ve svých článcích v HN již nesčetněkrát zmiňoval. Je nejvyší čas, aby jak samospráva tak občané pochopili, že Hrabová není „nafukovací“ a musí se účinným způsobem bránit proti další výstavbě nových RD.
Pokud se to nepodaří, stane se naše obec dříve nebo později pouhým satelitem Ostravy, výstižně řečeno „ panelákem na ležato“.
18. 7. 2019 V.S.