Dnešní článek věnuji výsledkům měření škodlivin v některých městských obvodech Ostravy včetně Hrabové. Měření uskutečnil v roce 2018 Zdravotní ústav Ostrava. Tato instituce je následníkem dřívější Krajské hygienické stanice.
Mimo stabilní místa měření v Mar. Horách a v Radvanicích byly měřící mobilní buňky umístěny i v Hrabové, Vratimově a v Kunčičkách. Měřilo se po dobu jednoho roku množství oxidů síry, dusíku, uhlíku, polétavý prach PM/10, ozón, těžké kovy , benzen a benzen(a)pyren.
Výsledky měření byly zveřejněny dne 14. 5. 2019 na webu Hrabova.info. Všechny zákonné limity uvedených škodlivin v Hrabové byly dodrženy s výjimkou B(a)P. Měřící stanice byla umístěna v blízkosti hřiště ZŠ. Šlo o první dlouhodobé měření škodlivin v Hrabové a doufám, že ne poslední.
Mobilní měřící stanice v Kunčičkách byla umístěna v těsné blízkosti Frýdecké ulice a nedaleko od ulice Rudná. Tedy v místě, výrazně ovlivněném intenzivní automobilovou dopravou.
Výsledky měření mě velmi překvapily. Roční povolený limit u prachu PM/10 byl dodržen, stejně jako limity pro oxidy dusíku, síry a uhlíku. Překročen byl pouze limit u B(a)P, ale ve srovnání s celostátními hodnotami ne příliš podstatně.
Každý zvídavý občan po prostudování těchto údajů si položí otázku: Je vskutku automobilová doprava pro lidské zdraví tak škodlivá? Trpí lidé, bydlící v městech v blízkosti rušných ulic zvýšenou nemocností? A jak jsou na tom se svým zdravím profesionální řidiči nebo třeba příslušníci dopravní policie, kteří neustále dýchají vzduch, obsahující škodliviny z výfuků aut?
Navíc je tady skutečnost, že navzdory zhoršujícímu se životnímu prostředí se neustále prodlužuje průměrný věk dožití, a to jak ve městech tak na vesnicích. Čert aby se v tom vyznal!
Takže na základě všech těchto informací mám v této oblasti určitý názorový zmatek. Ale můj selský rozum mi napovídá, že je asi lepší dýchat čistý vzduch ve srovnání se vzduchem, který obsahuje různé škodliviny.
Nezpochybnitelné jsou ale následující negativní následky stále rostoucí automobilové dopravy: nepříjemná hlučnost, vysoké prostorové nároky na parkování, vysoké riziko úrazů chodců při přecházení komunikací a velmi riziková jízda na jízdním kole po těchto komunikacích.
Takže občanská veřejnost stojí před následujícím rozhodnutím: Buď budeme preferovat současné trendy v oblasti těžkotonážní a osobní dopravy nebo poněkud slevíme se svých nároků ve prospěch železnice a osobní dopravy autobusy, trolejbusy, tramvají, vlaky apod.
23. 7. 2019 V.S.