Navigace: Vladimír Slavík > Životní prostředí v Hrabové - pokračování č.1

Životní prostředí v Hrabové - pokračování č.1

 

Dnešní článek věnuji  výsledkům měření škodlivin v některých městských obvodech Ostravy včetně Hrabové.   Měření  uskutečnil v roce 2018 Zdravotní ústav  Ostrava. Tato instituce je následníkem dřívější  Krajské hygienické stanice.

Mimo stabilní místa měření  v Mar. Horách a v Radvanicích byly měřící mobilní buňky umístěny i v Hrabové, Vratimově a v Kunčičkách. Měřilo se  po dobu jednoho roku množství  oxidů síry, dusíku, uhlíku,  polétavý prach PM/10, ozón, těžké kovy ,  benzen a benzen(a)pyren. 

Výsledky měření  byly zveřejněny dne 14. 5. 2019 na webu Hrabova.info. Všechny  zákonné limity uvedených škodlivin  v Hrabové byly dodrženy s výjimkou B(a)P. Měřící stanice byla umístěna  v blízkosti hřiště ZŠ. Šlo o první dlouhodobé měření škodlivin v Hrabové  a doufám, že ne poslední.

Mobilní měřící stanice v Kunčičkách byla umístěna v těsné blízkosti Frýdecké ulice a nedaleko od  ulice Rudná. Tedy v místě, výrazně ovlivněném intenzivní automobilovou dopravou.

 Výsledky měření  mě velmi  překvapily. Roční povolený limit u prachu PM/10 byl dodržen, stejně jako limity pro oxidy dusíku, síry a uhlíku. Překročen byl pouze limit u  B(a)P, ale  ve srovnání s celostátními hodnotami ne příliš podstatně.

 Každý zvídavý občan po prostudování těchto údajů si položí otázku:  Je vskutku automobilová doprava  pro lidské zdraví tak škodlivá?  Trpí lidé, bydlící v městech v blízkosti rušných ulic zvýšenou nemocností? A jak jsou na tom se svým zdravím profesionální řidiči nebo  třeba  příslušníci dopravní policie, kteří neustále dýchají vzduch, obsahující  škodliviny z výfuků aut?

Navíc je tady skutečnost, že navzdory zhoršujícímu se životnímu prostředí se neustále prodlužuje průměrný věk dožití, a to jak ve městech tak na vesnicích. Čert aby se v tom vyznal!

Takže na základě  všech těchto informací mám v této oblasti určitý názorový  zmatek. Ale můj  selský rozum mi napovídá, že je asi lepší dýchat  čistý vzduch ve srovnání se vzduchem, který obsahuje  různé škodliviny.

Nezpochybnitelné jsou ale následující negativní následky stále rostoucí automobilové dopravy: nepříjemná hlučnost, vysoké prostorové nároky na parkování, vysoké riziko úrazů chodců při přecházení komunikací  a velmi riziková jízda na jízdním  kole po těchto  komunikacích.

Takže občanská veřejnost stojí před následujícím rozhodnutím: Buď budeme preferovat  současné trendy v oblasti  těžkotonážní a osobní dopravy nebo poněkud slevíme se svých nároků ve prospěch železnice a osobní dopravy autobusy, trolejbusy,  tramvají, vlaky  apod.

 

23. 7. 2019    V.S.

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma