Potřeba komunikace
Dobře fungující samospráva se neobejde bez úzké spolupráce s občany. Tento všeobecně uznávaný požadavek se pravidelně objevuje ve volebních programech politických stran, a to i v Hrabové. Zkráceně se tato spolupráce nazývá „zpětná vazba“.
Praktická realizace „zpětné vazby“ naráží na různé, převážně organizační a technické problémy. Snad nejlépe se pro tyto účely hodí v současné době facebook. Využívají ho pro tyto účely s různými výsledky v městských obvodech Poruba, Ostrava-Jih, Ostrava-Přívoz, Nová Ves, Nová Bělá a i v sousedním Paskově. Základem úspěchu (jako vždy ) je existence konkrétní osoby, která to má „na starosti“. Musí mít k tomu jak kvalifikační tak i jiné předpoklady. Většinou se jedná o zaměstnance úřadu.
Pokusy s FB byly učiněny i v Hrabové, výsledky však nejsou příliš povzbudivé. Pokud je mi známo, exístují zde dvě skupiny, a to „Ostrava Hrabová“ a „Hrabová“.
V pozadí té první je Klub přátel Hrabové, správu té druhé zajišťuje redakce webu Hrabova.info. V obou případech jde pouze o soukromou iniciativu určitých osob a ne o „zpětnou vazbu“ mezi vedením obce a občany.
O fungování „obecního“ FB mám následující představu:
Otázky k diskusi by určovala mediální komise, účastníci diskuse by pak sdělili svůj názor. Nic víc nic míň. Byla by tím dána možnost všem občanům se vyjádřit ke všem důležitým záležitostem, a to bez nebezpečí různých osobních útoků a řešení nepodstatných „prkotin“. Ty by se nezveřejňovaly.
Předpokládám, že členové rady a zastupitelstva by byli schopni správně vyhodnotit názory občanů a přizpůsobit těmto i praktickou činnost samosprávy.
Pochopitelně, že by se to nijak nedotklo současných soukromých FB skupin. Ty by pravděpodobně i po realizaci obecního FB nadále vyvíjely svou dosavadní činnost.
V trámci „zpětné vazby“ zůstává ještě jeden nesplněný úkol. Jakým způsobem umožnit občanům, aby mohli vedení obce sdělit svůj názor, připomínku event. nápad, vedoucí ke zlepšení fungování obce?
Za nejlepší řešení považuji to, které mají v Nové Bělé. Na webových stránkách je poštovní schránka s nadpisem „Napište nám“. Pod tímto nadpisem je plocha pro text zprávy. Musí se uvést jméno a e-mail tazatele. Odpověď je pak zaslána na tuto adresu. Funguje to tam již několik let.
11. 8. 2019 V.S.