Několik poznámek k tiskovému zákonu.
Až do novelizace tiskového zákona byly na radniční periodika časté stížnosti, že jsou „hlásnou troubou“ těch politických seskupení, které momentálně ovládají místní radnice. Nápadné byly časté články a různé komentáře starostů včetně jejich fotografií, a to hlavně před volbami.
Bylo to i v případě Hrabovských listů, viz komentáře na stránkách Ostrava Blog (městské obvody Hrabová, Stará a Nová Bělá, Polanka a další). Tyto materiály si můžeme přečíst i dnes.
Uvedl jsem tam 29. 7. 2014 informaci o počtech zveřejněných článků v tehdejších Hrabovských listech a o jejich autorech: starosta 5, zastupitelé 3, úředníci 3, o škole a školce 12, redaktor HL žádný článek. Údaje se vztahují na 3 čísla Hrabovských listů z 1. pololetí roku 2014. Miroslav Houžvička tehdy pro Ostrava Blog napsal: …noviny jsou podle názoru většiny lidí archaické a poplatné době, bez nápadů na zlepšení… Je poučné si přečíst na tomto webu i další komentáře některých našich občanů z tehdejší doby.
Novelizace tiskového zákona č. 305/2013 Sb. přinesla pro obce dvě významné povinnosti:
Objektivita a vyváženost informací: toto ustanovení si lze vyložit jako povinnost poskytovat informace ověřené a podložené. K danému problému by měly být otištěny názory všech zainteresovaných stran. Tedy vedení radnice, opozičních zastupitelů či ostatních občanů, aniž by některé výrazně převládaly.
Názory zastupitelů: Každý zastupitel má právo nechat otisknout v obecním zpravodaji svůj příspěvek, pokud se dotýká dané obce. Zmínka o přiměřeném prostoru znamená, že počet a rozsah příspěvků by měl odpovídat volebním výsledkům. Tedy i opoziční zastupitelé mají právo publikovat svá stanoviska, ale v přiměřeném rozsahu.
Ani v této novele není stanoveno „vynutitelné“ právo veřejnosti (tj. občanů a občanských sdružení) do radničního periodika jakkoliv přispívat. S výjimkou využití práva na odpověď a práva na dodatečné sdělení, které bylo zakotveno již v tiskovém zákoně z roku 2000.
Kvalifikovaný redaktor, znalý poměrů v dané obci, však poskytne přiměřený prostor i názorům občanů, ale musí respektovat zásady, obsažené v tiskovém zákoně.
Konečnou instancí pro případné stížnosti občanů a občanských sdružení na odmítnutí zveřejnění jejich příspěvků je vydavatel, tedy obec se svými orgány. Tím míním především kontrolní výbor, jehož existence na rozdíl od různých komisí a redakčních rad je ze zákona povinná.
Občané, občanská sdružení, politické strany a hnutí mohou své propagační a jiné materiály zveřejňovat v radničních periodikách formou reklamy a inzerce. Umožňuje to § 5 tiskového zákona č. 46/2000 Sb. Z neznámých důvodů se této možnosti nevyužívá přesto, že poplatky za tyto služby jsou většínou velmi nízké. Za obsah těchto sdělení vydavatel nezodpovídá.
Veřejnoprávní zodpovědnost za obsah tisku (mimo reklamu a inzerci) má podle § 4 uvedeného zákona vydavatel, konkrétně zodpovědný redaktor. Za neplnění zákonných povinností se ukládají pokuty. Ukládá je příslušný Krajský úřad podle zákona o přestupcích.
Na závěr: pokládal jsem za užitečné sdělit čtenářům Hrabovských novin uvedená fakta a předejít tak různým zbytečným nedorozumněním, jejichž původ je v neznalosti zákonů. K nim můžeme mít různé výhrady, ale musíme je respektovat. Pokud se cítíme být demokraty.
29. 7. 2018 V.S.