Kvalita oprav místních komunikací
V loňském roce se opravovaly některé místní komunikace a má se v tom pokračovat i letos. Je proto vhodné se tomuto tématu věnovat podrobněji.
Rozhodující je kvalita a cena. Opravená komunikace by měla být bezprašná s vyhovujícím povrchem a s přiměřenou životností. Pokud jde o životnost, tak je zde jeden varující případ. V roce 2017 se opravovala ul. K Pilíkům a následně opět v roce 2020. Na můj dotaz o příčinách tak nízké životnosti paní Králová sdělila, že první oprava byla provedena z obyčejného recyklátu, a ten má nízkou životnost. Prý se tak stalo na přání místních občanů.
Jelikož tyto opravy jsou poměrně nákladné, je jistě žádoucí věnovat jim zvýšenou pozornost.
Sledoval jsem tři opravy MK, které proběhly v loňském roce, a zjistil následující:
Oprava MK Bělská: Šlo o opravu některých vadných úseků včetně křižovatky s ul. K Pilíkům o celkové ploše 720 m/2. Oprava byla zadána firmě Jankostav s.r.o.
Podle smlouvy o dílo se provedlo frézování původního povrchu, spojovací postřik, položení 60 cm asfaltobetonu ACP 16, opět spojovací postřik a nakonec položení asfaltobetonu ALO 11 tl. 5 cm. Za opravu bylo vyúčtováno vč. DPH 428 tis. Kč, což je 587 Kč na 1 m/2.
Několikrát jsem tento úsek projížděl a prohlížel opravované plochy. Nezjistil jsem žádné závady, velmi pečlivě bylo provedeno napojení původních a nových částí vozovky. Podle mého hodnocení odvedla firma Jankostav velmi kvalitní práci.
Oprava MK Dubraviova: Šlo o úsek mezi ul. Poplužní a Prodlouženou Mostní. Komunikace byla již delší dobu ve velmi špatném stavu. Oprava byla zadána firmě MDS Ostrava s.r.o. Celková plocha opravované komunikace byla 2 100 m/2.
V souladu se smlouvou o dílo se očistil a upravil povrch, na něm se vytvořila 12 cm vrstva z makadamu (kamenivo fr. 16/32 a 32/64) a vše prolilo asfaltovou emulzí. Makadamová vrstva měla být uzavřena dvojitým asfaltovým nátěrem.
Novou vozovkou jsem byl zklamán. Vizuálně jsem zjistil, že asfaltovým postřikem byla opatřena pouze plocha pod novou vrstvou z drceného kameniva. Na povrchu vozovky nebyla ještě „uzavírací“ asfaltová vrstva, možná, že byla provedena později. Cena opravy byla vč. DPH byla 1 706 tis. Kč, což je 702 Kč na 1 m/2.
Oprava křižovatky ul. Poplužní s ul. K Pilíkům. Šlo o opravu menšího rozsahu, zhotovitelem byla firma Mácha z Vratimova.
Podle smlouvy o dílo bylo provedeno odstranění zbytků původní vozovky, srovnání základové plochy, položena nová vrstvy asfaltobetonu o tl. 10 cm, provedeno napojení nové vozovky na původní a zalití spár.
Opravu hodnotím jako velmi kvalitní, nová kompaktní vrstva byla pečlivě napojena na původní vozovku. Cena opravy byla 156 tis. Kč, což je 1006 Kč na 1 m/2.
Závěr: Nezjistil jsem kdo, a podle jakých kritérií určuje technologii opravy. Každopádně by bylo žádoucí svěřovat tyto opravy firmě, u které je záruka kvalitní práce. Z uvedených tří bych volil firmu Jankostav. Ale možná, že existují i další. Přínosná Při přejímkách těchto oprav by byla přínosná přítomnost pověřeného člena komise VDE. Není to nedůvěra k paní Králové, ale jistota, že práce byly provedeny v souladu se smlouvou o díle. Více očí více vidí.
21. 1. 2022 V.S.