Oprava příčnice
Příčnicí byla dříve v Hrabové nazývána východní hráz rybníků Nový a Starý Hurt, Šajar, Nový a Starý Krašický a Bezděk. Začátek hráze byl u rybníka Pilík a konec u dnešní Poplužní ulice. Sloužila i jako polní cesta. Dnes má název „K Pilíkům“ , její délka je 1200 m, z toho 400 m vede územím významného krajinného prvku „Na rybnících.“ Jedná se o úsek od ulice Bělská po propustek přes Ščučí. Má stále původní povrch a původní vegetaci, která je tvořena lípami, duby, olšemi a břízami. Její sjízdnost je obtížná, jsou zde výmoly a nerovnosti a po dešti bláto a louže.
V tomto roce se má místní komunikace „ K Pilíkům“ opravovat. Počítá se s nákladem 2, 5 mil. Kč a v některých místech bude tato MK opatřena veřejným osvětlením a dešťovou kanalizací.
Ing. Faicová požádala odbor ochrany přírody MMO o doporučení, jak opravit úsek, vedoucí přes významný krajinný prvek. Úkolu se ujala Ing. Zuzana Šenková z uvedeného odboru a její doporučení jsou následující:
-Realizovat pouze místní opravu výmolů dosypáním kameniva tak, aby nedošlo k poškození a přisypání pat kmenů stromů.
-K opravě použít výhradně přírodní kamenivo, nepoužívat kamenivo obalované asfaltem.
-Práce provádět ručně či s použitím drobné mechanizace.
-Skladovací plochy či zařízení staveniště umístit mimo území významného krajinného prvku.
-Doporučuje se ochránit po dobu opravy kmeny stromů ochranným bedněním a vyvázáním spodních větví.
Účelem těchto doporučení je ochrana vegetace. Ale takto provedená oprava přinese následující problémy:
Uvedený úsek je součástí oblíbené cyklistické trasy od Šídlovce k restauraci Ve Dvoře. Trasa je hojně využívána cyklisty a koloběžkáři také proto, že souběžná silnice Paskovská je přetížena auty a pro cyklisty nebezpečná Od restaurace Ve Dvoře trasa pokračuje za cyklotrasu Ostrava – Frýdek Místek, vedoucí po pravém břehu Ostravice.
Pro cyklistické trasy je ideálním povrchem asfalt. Ale ten úřednice z magistrátu z důvodu ochrany přírody na cca 400 m MK „ K Pilíkům“ nedoporučuje.
Přitom nedaleko je cyklistická trasa, s asfaltovým povrchem, dokonce o délce 1,5 km. Míním tím pokračování MK Bělské směrem k Mitrovicím. Je rovněž v prostoru VKP a okolní vegetaci asfalt nevadí.
Poslal jsem paní Ing. Šenkové dotaz, zdali existují odborné studie o škodlivosti asfaltu ve vztahu k vegetaci. Napsal jsem také o významném rozmachu cyklistiky, o rostoucí oblíbenosti koloběžek a kolečkových bruslí.
Obdržel jsem obsáhlou odpověď o významu zákona č. 114/1992 Sb., o nezbytnosti provzdušnění a vsaku srážkových vod v kořenovém prostoru stromů. Podle názoru Ing. Šenkové stačí pro cyklisty v prostoru Hrabové jedna cyklostezka, a to již zmíněná meziměstská cyklostezka podél pravého břehu Ostravice. Pokud jde o koloběžky a kolečkové brusle, napsala mi, že existuje v Ostravě řada okruhů, speciálně určených pro in-line brusle či skateboardy.
A co na to starosta a tajemník MOb Hrabová? V plném rozsahu respektují doporučení Ing. Šenkové. Je to pohodlnější, než vyslovit nesouhlas s argumenty úřednice odboru ochrany přírody MMO. A mohli by? Určitě my mohli, a dokonce měli. Ale proč by si komplikovali život?
23. 5. 2022 V.S.