Místní komunikace „ K Pilíkům“
Původně to byla rybniční hráz, kterou vybudovali naši předkové. Těleso hráze má šířku 5 m a nejstarší úsek je oboustranně osázen listnatými stromy.
Tato cesta odbočuje z ulice Poplužní a vede souběžně s Paskovskou až k hrázi bývalého rybníka Pilík. Zde je křižovatka, doleva je odbočka k restauraci Ve Dvoře, doprava k nynějším nádržím Pilík 4,5 a dále k mitrovické kapličce.
Celková délka této komunikace je cca 2 200 m. Odbočka k vodním nádržím není příliš udržovaná, nemá pevný základ a v době dešťů je téměř neschůdná.
Čím se mi jeví komunikace „K Pilíkům“ výjimečnou? Tím, jak zde v poslední době velmi rychle roste dopravní ruch. Účastníky jsou turisté, cyklisté a motoristé, a to ve srovnání s dřívějškem v nebývalých počtech.
Pěší turisté se zde vyskytují hlavně ve volných dnech a vyrazili za poznáním zdejší krajiny. Často to jsou rodiny s dětmi.
Cyklisté využívají ostravskou cyklostezku H a P, vedoucí z Hrabůvky přes Šídlovec k restauraci Ve Dvoře, alternativně k lávce přes Ostravici a dále směrem na Paskov.
Motoristé se po této trase snadno dostanou do areálu farmy „Na Rozvodí“ , která se věnuje chovu koní a s tím spojenými aktivitami. Využívají ji také majitelé rekreačních zahrádek u odlehčovacího kanálu Ščučí a rybáři, směřující k vodním nádržím Pilíky.
V poslední době je to také hlavní příjezdová komunikace k Rezortu HURTA s pozemky pro 18 nových RD. Několik je již rozestavěno.
Neobvyklé na této komunikaci j také je, že po celé její trase není žádné dopravní značení! A zdá se, že to nikomu nevadí. Cyklisté, motoristé, chodci a i jezdci na koních (převážně jezdkyně) jsou navzájem velmi ohleduplní. Naštěstí se zde doposud nevyskytla žádná dopravní nehoda.
Při mých občasných procházkách do těchto míst přemýšlím o následujících problémech:
Dříve nebo později bude nutno tuto komunikaci opatřit pevným povrchem, nejlépe asfaltovým. Kdo to bude platit? A vysloví s tím souhlas její majitel, kterým je město Ostrava? Odbor životního prostředí magistrátu města Ostravy svého času byl zásadně proti, a to s ohledem na historickou hodnotu bývalých hrází.
Pokud nebude povrch této komunikace zpevněn, pak časem vzniknou problémy s její sjízdnosti. Vždyť zde musí zajíždět i těžší auta , jako jsou KUKA vozy, nákladní a další vozidla včetně zemědělské techniky. Vyvstane nutnost zimní údržby a v neposlední řadě i nutnost veřejného osvětlení. Kdo to všechno bude platit?
Diskutoval jsem o tom v minulých dnech s občanem, který si postavil RD v areálu na konci ulice Bělská. Je zde cca 12 nových RD, umístěných oboustranně kolem popisované komunikace. Na mou otázku, kdo se postará o asfaltový povrch a údržbu této cesty odpověděl, že je to povinnost Hrabové. Takže je nejvyšší čas, abychom začali na tuto investici šetřit.
Povolení výstavby RD v této lokalitě a v lokalitě Na Hurtě považuji za velkou chybu představitelů naší tehdejší samosprávy. Stalo se tak na základě územního plánu, schváleného v květnu 2014. Proti tomuto územnímu plánu neprotestovali ani jejich nástupci. Velice rád bych si vyslechl (nebo přečetl) důvody tohoto opomenutí.
25. 4. 2019 V.S.