Výsledky auditu Magistrátu města Ostravy.
Kontrolní audit příslušného odboru magistrátu za období 6/2015 až 8/2016 proběhl v Hrabové v nedávných dnech a nejdůležitější zjištění jsou uvedena v zápise z posledního zasedání finančního výboru.
Po přečtení tohoto zápisu (viz webové stránky Hrabové) jsem se musel zamyslet (a doufám nejen já) nad účinnosti systému kontroly hospodaření s obecním majetkem v naší obci.
Podle zákona o obcích je vše jasné a jednoduché. V běžném režimu mají tuto kontrolu vykonávat finanční a kontrolní výbor, proto jsou u všech obcí vyto orgány povinné. Aby byla jistota, že je vše v pořádku, ukládá zákon o obcích povinnost požádat vždy za uplynulý rok nezávislého auditora o přezkoumání hospodaření obce. Tolik teorie.
A jaká je praxe? Bohužel zcela jiná. Alespoň v případě Hrabové. Zde všechny tyto kontrolní mechanizmy selhaly. Naštěstí u městských obvodů v Ostravě ještě prozíravě existuje na magistrátu další kontrolní stupeň, který provádí na jednotlivých městských obvodech vlastní kontroly. Nedostatky, zjištěné v minulosti tímto kontrolním orgánem však Hrabová nebrala vážně, byly označovány za projevy zbytečné byrokracie.
Za rozhodující byl vedením obce pokládán povinný „Úřední audit“ který v Hrabové nikdy nic závažného nezjistil. Svědčí o tom i slova starosty Rostislava Nadě, který v červencových Hrabovských listech r. 2015 napsal: „Při přezkoumání hospodaření za r. 2014 nebyly zjištěny žádné chyby a nedostatky ani rizika, která by do budoucna mohla mít záporný dopad na hospodaření“. Tento tzv. audit provádí soukromá firma, která pochopitelně nemá zájem přicházet o své zákazníky a proto nikdy nic závadného nenalezne.
Zcela jiného názoru byli nezávislí ostravští auditoři, kteří při kontrole hospodaření Hrabové za období 2013 – 2014 nalezli velké množství velmi závažných prohřešků. I následkem tohoto auditu došlo k nedávnému perzonálnímu „zemětřesení“ na obecním úřadě a mimo jiná opatření i k převzetí správy bytového a nebytového fondu z rukou soukromé agentury do rukou městského obvodu.
V těchto dnech byly zveřejněny výsledky auditu Magistrátu Ostravy za období 2015 – 2016. Opět velmi neradostné čtení, pokud jde o r. 2015 a roky předcházející. Včetně zjištění, že od r. 2010 do r. 2015 bylo z jednotlivých bankovních účtů MOb provedeno množství neoprávněných a neprůkazných plateb na soukromý účet bývalé zaměstnaňkyně ÚMOb v celkové výši cca 607 tis. Kč. Část těchto peněz již byla vrácena, ale ještě stále chybí cca 139 tis. Kč. Dále jsou kritizovány přetrvávající a dlohodobé nedostatky při inventurách majetku, nečinnost při vymáhání pohledávek a řada dalších prohřešků.
Nadějné je konstatování auditorů, že po provedení perzonálních změn v r. 2015 - 2016 došlo k výrazné nápravě. V závěru tento audit konstatuje, že v minulosti na našem městském obvodě selhal systém finanční kontroly.
Co to konkrétně znamená? Podle mého názoru selhal především starosta, rada, a také finanční a kontrolní výbor.
Starosta proto, že nese zodpovědnost za veškeré dění v obci. Rada proto, že její členové včetně starosty bagatelizovali upozornění městského auditu a nedostatečně se starali o kvalitní perzonální obsazení úřadu, za což mají zákonnou zodpovědnost. Finanční a kontrolní výbor proto, že jejich členové vykonávali své funkce velmi formálně a povrchně.
Některé skutečnosti naznačují, že tento systém měl své kořeny v dávné minulosti a pan starosta Naď po r. 2006 pokračoval pouze ve dřívějších praktikách.
Někteří z dřívějších zastupitelů, zodpovědni za nyní zjišťované nedostatky působí doposud v různých funkcích samosprávy, a jak se zdá, necítí žádnou vinu za problémy, které musí řešit současný starosta, finanční a kontrolní výbor a celé zastupitelstvo. Doufejme, že toto vše sledují občané a „spočítají“ to některým našim politikům u příštích voleb.
1. 12.2016 V.S.