Navigace: Vladimír Slavík > Místní státní správa > 7.11.2016: Úředníci a byrokracie

7.11.2016: Úředníci a byrokracie

Úředníci a byrokracie.

 Na stránkách posledního vydání Hrabovských listů asi mnohé čtenáře  zaujme  článek tajemníka  ÚMOb Hrabová pana  Jana Sochy, ve kterém vysvětluje nezbytnost poměrně vysokého počtu úředníků  na našem úřadě.  Je to vůbec  za uplynulých 20 let první informace, která se dotýká tohoto tématu.

 Je to téma  zajímavé, protože  růst byrokracie je problém všeobecně kritizovaný také proto, že  stále rostoucí administrativa na všech stupních státní správy spotřebuje  velké množství peněz, které pak chybí  jinde.

Podle našeho tajemníka je nynějších 14 úředníků na ÚMOb Hrabová nutných pro plynulý chod úřadu. Tajemník požaduje  v příštím roce ještě dalšího úředníka pro odbor financí a správy majetku.

Pan tajemník je toho názoru, „že počet úředníků na ÚMOb Hrabová je  adekvátní požadavkům kladeným na výkon státní správy a samosprávy“.  Je to z jeho hlediska  pochopitelné stanovisko, je zodpovědný za plynulý chod úřadu a k tomu jsou potřebné i určité rezervy .

Ale podle zákona o obcích poslední slovo v této záležitosti má rada, případně zastupitelstvo. Ti nesou před občany  zodpovědnost za to,  jaká částka z obecního  rozpočtu  bude věnována  na administrativu.

Nyní několik poznámek k článku pana tajemníka. Je pravda, že průmyslová zóna Hrabové a intenzivní výstavba jak infrastruktury tak soukromých RD klade zvýšené požadavky na stavební úřad. Ale tento úřad kupodivu zvládá již 20 let své úkoly se stabilním počtem pouhých 3 úředníků a nepodílí se na postupném celkovém  růstu počtu zaměstnanců úřadu.  Na tomto příkladě lze dokumentovat význam profesní zdatnosti úředníků. To, že tak obtížný rezort je dlohodobě zvládán s minimálními náklady, je  zásluha především ing.  Jany Faicové. Kéž bychom měli na našem úřadě  více profesionálů tohoto typu.

Zaujala mě i poznámka o potřebě dalších 2 úředníků pro správu bytového fondu.  Převzetí  této agendy do vlastních rukou podpořilo jak zastupitelstvo tak finanční výbor. Bohužel, je to spojeno s vyššími náklady v oblasti administrativy.   Pokud  byla tato změna správná, nemělo by hospodaření s bytovým a nebytovým fondem skončit ztrátou.  Vyšší perzonální výdaje by  se měly vrátit v jiných  výdajových nebo příjmových položkách bytového a nebytového hospodářství.  To  ukáže až  Závěrečný účet  za r. 2016. Nechám se překvapit.

Doposud jsem netušil, že  Hrabová vykonává některé administrativní  činnosti i za sousední  Novou Bělou. Konkrétně jde o sociálně právní ochranu dětí a o přestupkovou agendu. Každého napadne, proč právě  Hrabová a ne Ostrava  -  Jih nebo Stará Bělá.  Předpokládám, že to je pro naši obec výhodné, v opačném případě by již proti tomu určitě protestoval finanční výbor zastupitelstva.   

Očekával jsem, že pan tajemník pro podporu svých názorů uvede počty úředníků, zaměstnaných na úřadech ve srovnatelných městských obvodech. Konkrétně v Polance n. Odrou  nebo ve Staré Bělé. Bohužel se tak nestalo. Ale občané tak mohou učinit sami, není to žádný problém. Potřebné informace jsou k dispozici na webových stránkách těchto městských obvodů. Budou asi překvapeni. I když mnohé se dá zdůvodnit „specifikou“ Hrabové.

Velkou zodpovědnost za  kontrolu hospodaření obce má finanční výbor zastupitelstva.  Plánované náklady na provoz místní správy v Hrabové jsou velmi vysoké, konkrétně v letošním  dokonce překročí hranici 10 mil. Kč.  Zdá se, že finančnímu výboru se jeví  tato částka přiměřená.  Asi tomu tak bude a mé obavy o opaku jsou neodůvodněné.

7. 11. 2016    V.S.

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma