Naše veřejná správa
Fungování zdejšího městského obvodu zajišťuje patnáctičlenné zastupitelstvo a zaměstnanci úřadu. Je to tajemník Ing. Socha, sekretářka pani Haunerová a dalších 13 úřednic, zařazených do následujících odborů:
Odbor financí a správy majetku: 5 úřednic.
Odbor stavebně správní: 4 úřednice.
Odbor sociální: 4 úřednice.
Technické služby MOb Hrabová : jedna mistrová.
Tento personál má své sídlo v deseti kancelářích v budově bývalé školy na Bažanově ulici. Celkové roční náklady na provoz obecního úřadu jsou asi 10 mil. Kč. Když k tomu připočtu náklady na samosprávu, tak mi vyjde cifra cca 12 mil. Kč. Je to pro správu městského obvodu Hrabové s počtem obyvatel 3 380 málo nebo hodně?
Odpověď není jednoduchá. Zveřejňuji teď v Hrabovských novinách seriál s názvem „Naše obec před 1. sv. válkou“. V roce 1910 měla Hrabová 2 200 obyvatel a pouze jednoho zaměstnance. Tím byl obecní sluha, bubeník, poslíček a zároveň i hrobař pan Řeha. Všechny ostatní povinnosti, spojené s vedením obce, vykonávali členové obecního výboru. Nebylo to zadarmo, byli přiměřeným způsobem za svou práci odměňováni. Ale náklady na provoz a řízení obce byly tehdy velmi nízké.
Tehdejší obecní výbor plnil úkoly i státní správy. Do značné míry zajišťoval sociální a zdravotní potřeby obyvatel, plnil povinnosti stavebního úřadu, zajišťoval provoz místního školství, staral se nejen o místní infrastrukturu, ale i chudobné a o další sociálně potřebné občany.
V uplynulých cca 100 letech se mnoho změnilo. Těmto změnám se přizpůsobil i způsob řízení měst a obcí. T. zv. „samostatná působnost“ a „přenesená působnost“ orgánů veřejné správy přinesla jak užitek tak i řadu problémů. Jako vždy a všude, hodně závisí na kvalitě jak zastupitelů tak úředníků. Ta není vždy ideální.
8.9.2020 V.S.