Každý občan Hrabové, který alespoň okrajově sleduje místní politickou scénu, zaznamenal změnu ve srovnání s dřívějškem.
Zastupitelstvo již není jednobarevné s velkou převahou ODS a ČSSD. I když ve volbách zvítězila opět ODS, jejím koaličním partnerem se stala KDU-ČSL. Je to tak dobře, protože tím vznikla poměrně silná opozice.
Jelikož v zastupitelské demokracii má opozice kontrolní funkci, je z toho možno vyvodit, že čím silnější opozice, tím dokonalejší kontrola. To vše k dobru občanů a obecní pokladny.
Dalším důležitým momentem je stabilizace funkce starosty. Ke svým výhradám, které jsem někdy ve svých článcích vyslovil k současnému starostovi musím dodat, že ho považuji za schopného a dobrého politika, který dovede hledat východiska ze složitých situací, což je v jeho funkci velmi důležité.
Pro Hrabovou by bylo těžké začínat novou etapu s novým starostou, neznalým příslušné legislativy a praktických postupů při řízení městského obvodu.
V nové situaci se mění i význam jednotlivých orgánů zastupitelstva. Mezi ty důležité patří finanční výbor.
V § 19 zákona o obcích je napsáno: Finanční výbor: a/ provádí kontrolu hospodaření s majetkem a finančními prostředky obce, b/ plní další úkoly, jimiž jej pověřilo zastupitelstvo obce.
I když se tato pracovní náplň na první pohled zdá velmi stručná, ve skutečnosti se jedná o řadu složitých činností.
Mezi ně především patří péče o rozpočet. A to nejen o obsahovou náplň. Zde má mimo finanční výbor důležité slovo a zodpovědnost zastupitelstvo.
Finanční výbor by se měl postarat o neméně důležitý aspekt rozpočtu, a to o takový způsob formálního zpracování, který by byl srozumitelný i pro veřejnost.
O zdůvodnění nutných změn jsem se snažil ve svém článku v Hrabovských novinách „O obecních rozpočtech“ z 2.11. 2014.
Změna struktury rozpočtu a zlepšení jeho srozumitelnosti by neměl být problém. V současném tříčlenném finanční výboru má své zastoupení jak hnutí „Ostravak“ tak hnutí „Změna“. Obě tato hnutí měla ve svém volebním programu požadavek právě na větší srozumitelnost rozpočtu. Lze tedy očekávat, že se tímto problémem bude finanční výbor intenzivně zabývat.
Při prohlížení webových stránek obcí jsem si všiml, že v některých jsou zápisy ze zasedání finančního výboru zveřejňovány. Občané tak mohou sledovat, zda činnost finančního výboru není příliš formální.
Dalším důležitým okruhem problémů, kterými by se finanční výbor měl zabývat, jsou závěrečné účty. Vzhledem k tomu, že se zde prezentují skutečné /a ne pouze plánované/ finanční částky vynaložených prostředků, a příslušná legislativa přikazuje jejich velmi podrobnou strukturu, mají závěrečné účty větší vypovídající schopnost než rozpočty. Kupodivu, žádný právní předpis obcím nepřikazuje jejich trvalé zveřejňování na webových stránkách. Přesto tak mnohé činí a jejich občané to určitě oceňují. Vždyť není co skrývat. Nebo je?
Doufejme, že finanční výbor v novém složení zařídí v brzké době zveřejnění závěrečného účtu za rok 2013 jakož i závěrečné účty všech dalších let.
Třetí oblastí, která rovněž souvisí s činností finančního výboru, jsou veřejné zakázky. Tam se utrácí velké množství peněz. Možná by bylo vhodné zveřejnit metodický postup při zadávání těchto zakázek, jak to mají např. v Nové Vsi – viz přílohu č.1.
Finanční výbor čeká mnoho práce. Jelikož jeho předsedou je zastupitel s mnohaletou praxi, není nutno se obávat, že by svou roli nesplnil.
15.11. 2014. V.S.
Příloha č.1.pdf |