Zákonodárci měli při tvorbě zákona o obcích idealistickou představu, že občané budou mít zájem o finanční záležitosti obce a budou využívat zákonného práva při ovlivňování rozpočtů. Rozpočet se proto zveřejňuje nejdříve ve formě návrhu, který je předkládán k veřejné diskusi. Občané mají právo podávat své připomínky písemně nebo při schvalování na zastupitelstvu i ústně. Tohoto práva je však využíváno jen výjimečně a rozpočet je většinou schálen tak, jak je navržen.
Příčinu nezájmu ze strany veřejnosti vidím v tom, že občané odjakživa dělí peníze na vlastní a ty ostaní. Ty ostatní je příliš nezajímají. Do těchto „ostatních“ počítají i peníze v obecní pokladně. Další možná příčina je v nesrozumitelnosti s jakou jsou rozpočty veřejnosti předkládány. Především chybí doprovodné vysvětlující komentáře.
Že v této oblasti něco není v pořádku, o tom svědčí i volební programy volebních subjektů. Konkrétně v Hrabové pro volby v r. 2014 se voličům slibuje „uvedení srozumitelného rozpočtu obce na webových stránkách resp. „zpracování rozpočtu obce tak, aby byl srozumitelný pro občany“. Bohužel tyto dvě volební strany se doposud nepokusily své sliby naplnit. Omluva, že skončily v opozici neobstojí, ani opozičním stranám nikdo nebrání provádět mezi občany potřebnou osvětu. Třeba prostřednictvím vlastních webových stránek nebo Hrabovských listů. Tou osvětou rozumím napsání srozumitelného komentáře k již schválenému rozpočtu s uvedením případných výhrad.
Absence „zpětné vazby“ mezi občany a radnicí je v tomto případě (alespoň v Hrabové) do jisté míry nahrazována aktivitou komisí, které na základě svých plánů činnosti požadují po zastupitelstvu potřebé finance a zpravidla je obdrží. Zde mám subjektivní dojem, že některé komise by mohly žádat výrazně více.
V oblasti rozpočtů má své významné místo finanční výbor. Mimo kontroly nad financemi má „plnit i další úkoly, jimiž jej pověřilo zastupitelstvo obce“. Napadá mě třeba následující úkol: Vypracovat srozumitelný komentář k návrhu rozpočtu obce za účelem jeho zveřejnění v Hrabovských listech. Myslím, že proti tomuto úkolu by nebylo námitek. Jenomže chybí iniciativa a ochota zastupitelů.
Zajímavým jevem z poslední doby je tvorba tzv. participativních rozpočtů, kdy se vyčlení část finančních prostředků pro realizaci návrhů, které navrhnou samotní občané. A nemusí to být pouze stavební investice, ale i jiné aktivity, jako jsou různé soutěže, výstavy, kulturní akce, zájezdy, zlepšení bezpečnosti, zkrášlení veřejných prostranství, kurzy a školení a pod. V našem okolí se to již realizuje ve dvou městských obvodech, Ostrava- Jih a Mar. Hory-Hulváky. Myslím, že se brzy přidají i další, doufám, že Hrabová nebude úplně poslední.
Návrh na rozpočet Hrabové na r. 2017 byl zveřejněn na úřední desce 21. 11. 2016. Předpokládám, že o něm bude v nejbližších dnech jednat finančí výbor, výsledky se dozví občané prostřednictvím zápisu z tohoto jednání. Eventuální námitky, náměty a připomínky občanů a zastupitelů pak na jednání zastupitelstva 7. 12. 2016.
27. 11. 2016 V.S.