Podle platné metodiky o obecních rozpočtech se tyto výdaje dělí na výdaje běžné a výdaje kapitálové.
V prvém případě jde o výdaje na zajištění každodenního chodu obce, v tom druhém o výdaje investiční, které mohou po jejich realizaci významně zlepšit místnímu obyvatelstvu především kvalitu poskytovaných služeb a dalších potřeb v oblasti kultury, sportu a občanských a společenských aktivit. Třeba postavení kulturního domu, mateřské školky, zdravotního střediska na na úrovni 21. století, kavárny , multifunkční sportovní haly, fitcentra, sociálního domu pro místní seniory atd.
Základem zodpovědného hospodaření obce je snížit běžné výdaje na nezbytné minimum a preferovat výdaje kapitálové. Není to jednoduché, těch požadavků na běžné výdaje je mnoho a pak na významnější, kapitálové, zůstane jen málo.
A to vše má ve svých rukou samospráva, tedy zastupitelstvo a především její významný orgán, rada. Základním předpokladem, aby rada fungovala se vší zodpovědností má ve svých rukou zastupitelstvo, které určuje, kdo se stane radním.
Má logika těchto úvah mě vede z myšlence, že mezi radními je nezbytná dělba práce. Bohužel, u nás tomu tak není, alespoň jsem o tom nezaznamenal žádné zprávy. A tak starosta zodpovídá za vše a radní mu pouze radí, a to bez jakékoliv zodpovědnosti.
Především pokládám za potřebné jmenovité určení specializace dvou radních, jednoho za ekonomiku a druhého za záležitosti investiční.
Pokud by tomu tak bylo, tomu prvnímu radnímu bych jako občan kladl dotazy ve věci výhodnosti a potřebnosti lávky přes Ostravici (5 mil. Kč), propustku v polích Ve Stromoví (2,3 mil. Kč), efektivního hospodaření našeho bytového fondu (každoroční ztráty cca 1 mil.Kč) nepřiměřených nákladů na místní správu (cca 9 mil. Kč) apod.
Tomu druhému bych jako občan kladl otázky o územním plánu Hrabové, o dlouhodobém a promyšleném plánu investic, o budoucnosti Hrabové jako obce která má poskytovat po všech stránkách optimální prostředí pro spokojený život zdejších občanů.
20.3.2018 V.S..