Riskuji výtky některých občanů, „že mlátím prázdnou slámu“ , když píši na svých webových stránkách opět o rozpočtu. Pokusím se záměrně o poněkud neobvyklý úhel pohledu, a to o srovnání rozpočtu Hrabové (3 800 obyvatel) s některými podobnými městskými obvody. Za srovnatelné obce pokládám Starou Bělou (4 020 obyvatel) a Polanku nad Odrou (4 950 obyvatel). Jde o údaje za r. 2017.
Položka
|
Hrabová (tis. Kč) |
Stará Bělá (tis. Kč) |
Polanka (tis. Kč) |
Příjmy: |
|
|
|
Daňové příjmy celkem |
12 913 |
3 377 |
3 375 |
z toho daň z nemovitostí |
12 000 |
2 930 |
3 000 |
Nedaňové příjmy celkem |
12 548 |
3 146 |
5 261 |
z toho z poskytnutých služeb |
4 188 |
362 |
299 |
z pronájmu nemovitostí |
7 783 |
670 |
2 090 |
Přijaté dotace a převody |
22 205 |
21 789 |
24 215 |
z toho od města Ostravy |
19 068 |
16 313 |
21 847 |
Ze státního rozpočtu |
2 705 |
2 119 |
2 086 |
Celkové zdroje |
54 367 |
39 832 |
48 621 |
|
|
|
|
Výdaje: |
|
|
|
Údržba a stavba komunikací |
1 201 |
6 020 |
8 715 |
Vzdělávání (školy, školky) |
4 898 |
5 272 |
4 565 |
Kultura |
842 |
820 |
1 215 |
Tělovýchova |
844 |
45 |
3 172 |
Bydlení, komunální služby |
8 504 |
1 950 |
1 583 |
Péče o vzhled obce |
3 644 |
2 000 |
1 814 |
Sociální služby, zaměstnanost |
1 909 |
330 |
19 |
Požární ochrana |
431 |
305 |
185 |
Zastupitelstvo obcí |
1 874 |
1 100 |
1196 |
Místní správa |
11 896 |
4 700 |
6493 |
Celkové výdaje |
54 367 |
39 832 |
48 621 |
toho kapitálové |
17 594 |
19 250 |
17 790 |
|
|
|
|
Výši plánovaných nákladů na místní správu v Hrabové jsem konzultoval s panem tajemníkem, podle kterého je správný údaj 8 605 tis. Kč. Můj údaj 11 896 tis. Kč vznikl součtem dílčích položek, uvedených ve schváleném rozpočtu na webových stránkách obce. Tento postup pokládám za správný, stejně jsem postupoval u všech ostatních položek. V rozpočtu bohužel tyto součty chybí.
Pochopitelně jsou v těchto rozpočtech určitá specifika jednotlivých obcí, a to v Hrabové existence rozsáhlého bytového fondu a průmyslového areálu, v Polance existence sportovní haly a Dělnického domu ve vlastnictví obce a ve Staré Bílé tradiční šetrnost. Nutno ještě připomenout, že Stará Bělá a Polanka mají vlastní matriku, což na rozdíl od Hrabové nákladově zatěžuje místní správu.
Nejsou vyloučeny i některé nepřesnosti, způsobené odlišnými postupy a zvyklostmi účetních úřednic v uvedených městských obvodů.
Určitým problémem Hrabové je neúměrně rozsáhlý bytový fond. Do tohoto fondu se neustále investuje a tyto peníze se nevrací do obecní pokladny v nájemném. Jinými slovy, bytový fond je dotován z obecního rozpočtu. Velikost této dotace za r. 2016 bude známa již brzy, a to po zveřejnění závěrečného účtu.
Významná je výše kapitálových výdajů, určených převážně na investice. Musí se na ně našetřit z ostatních výdajových položek. Nejlépe to umí Stará Bělá, i když je z uvedených obcí „nejchudší“. Chystají tam velkou rekonstrukci Domu Seniorů a opravy místních komunikací, kde mají ve srovnání s Hrabovou co dohánět. V Polance se bude investovat do bytového a nebytového fondu a v Hrabové se plánuje rozšíření počtu kanceláří v budově radnice, výstavba parkoviště na Šídlovci, stavba nové MŠ a další akce.
Soudím, že diskuse o rozpočtu není mlácení prázdné slámy. Vždyť sestavení objektivního rozpočtu je asi nejdůležitější povinnost samosprávy. Tato problematika by si zasloužila větší pozornost, a to především ze strany zastupitelů. Ještě jsem se nesetkal s podrobnějším komentářem resp. polemikou místních politiků, třeba v Hrabovských listech. Tento informační deficit dle svých možností vyplňuje pan tajemník, viz jeho nedávný komentář k rozpočtu r. 2017 na webových stránkách Hrabové. I tam je ale nejasnost v nákladech na státní správu a samosprávu, zveřejněná cifra 7 572 tis. Kč neodpovídá té, která je ve schváleném rozpočtu. Jde asi o překlep.
Výrazně více než dříve se o touto problematikou zabývá finanční výbor. Na rozdíl od minulosti jsou nyní v tomto výboru konečně osoby s potřebnou kvalifikací a zájmem o obecní finance. Dokladem toho jsou i problémy, řešené na posledním jednání finančního výboru z listopadu loňského roku, kde v příloze zápisu je kompletní podrobný rozpočet podle položek a paragrafů rozpočtové skladby. Je to velmi zajímavý materiál, obzvlášť srovnáváme –li tam uvedené cifry s těmi oficiálními na webových stránkách Hrabové.
Přes všechny uvedené výhrady nelze nevidět některé změny k lepšímu. Na zastupitelstvu se ozývají poměrně často kritické připomínky ke způsobu hospodaření, rovněž tak i v Hrabovských listech. Příležitostně je pro tyto účely využíván i zákon č. 106. Každý začátek je těžký, hlavně nepodlehnout pasivitě. Dost mě mrzí, že o problematiku financování a rozpočtů se nezajímá ve větším počtu občanská veřejnost. Třeba ti, kteří těmto věcem rozumí více než já. Mohl bych jmenovat. V žádném případě bych tyto aktivity neoznačil za mlácení prázdné slámy.
Cesta k rozpočtu, srozumitelnému i pro běžného občana, si vyžádá ještě hodně času.
21. 2. 2017 V.S.