Navigace: Vladimír Slavík > Obecní rozpočty a závěrečné účty > Závěrečný účet za r. 2015

Závěrečný účet za r. 2015

 

Každý to máme jinak. Mě na hospodaření  MOb Hrabová momentálně nejvíce zajímají následující záležitosti:

1. Jaká je finanční bilance bytového a nebytového hospodářství.

2. Kolik nás stojí veřejná správa.

3. Jaký je zájem občanů o rozpočet a  veřejné finance vůbec.

K bodu 1: Za posledních  25 let se velmi změnila forma vlastnictví bytů na Šídlovci. Z původních  570 „závodních“ a později obecních bytů jich zůstalo ve správě  obce již pouze 224. Bylo by ideální, kdyby nájemné pokrylo všechny výdaje, spojené s jejich údržbou a s dalšími souvisejícími náklady.  Není žádný důvod, aby tomu tak nebylo. 

V posledních letech se objevily  problémy, způsobené tím, že samosprávné orgány neměly úplný přehled o financích, spojených se správou domovního a bytového fondu. Bylo to napraveno v závěru loňského roku, kdy tyto záležitosti převzal městský obvod do svých rukou.  Dle údajů v závěrečném  účtu za r. 2015 je výsledek hospodaření s tímto obecním majetkem  kladný, a  to částkou  1 010 tis. Kč.  Jde o údaj k datu předání této agendy městskému obvodu,  tedy k  31. 10. 2015 a je možno předpokládat, že se tato situace ve zbytku roku již výrazně nezměnila. Pro všechny občany Hrabové je to dobrá zpráva, vždyť v posledních letech zde byly každoroční ztráty, přesahující 1 mil. Kč. Snad se tato bilance udrží i v dalších letech.

K bodu 2:  Každému je jasné, že činnost úředníků  místní správy a zastupitelstva  není  levná záležitost. Také zde jsou výsledky minulého roku příznivé. Zatím co v r. 2013 bylo nutno  na správu obce  vynaložit 8 296 tis. Kč, v loňském roce již  pouze 7 928 tis. Kč. Z toho pro zastupitelstvo a jeho orgány  1 325 tis. Kč. V letošním roce a v dalších letech  se asi tyto náklady poněkud zvýší  následkem převzetí  bytové a nebytové agendy do vlastních rukou.

K bodu 3: Podle platné legislativy mají občané právo se vyjadřovat k návrhu rozpočtu a k závěrečnému účtu. Dokonce mohou prostřednictvím tzv. participativního rozpočtu ovlivňovat jeho strukturu.  V praxi se  však těchto možností téměř  nevyužívá. Částečně proto, že vyznat se v rozpočtu a v příslušné legislativě je poměrně složité a možná i proto, že obecní peníze nejsou chápány stejně jako ty vlastní. Snad se to časem změní.

6. 6. 2016   V.S.

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - Web vytvořen a provozován prostřednictvím služby netstranky.cz