Z archivu HN: Problematika odlehčovacího kanálu Ščučí
Tento vodní kanál propojuje horní tok Ščučí s Ostravicí a byl uveden do provozu v roce 1990. Měl vyřešit dva problémy: zajistit odtok povrchových vod z jižní části Hrabové při očekávaném poklesu terénu následkem poddolování, a zamezit povodním ve střední části Hrabové odvedením přebytečných vod z horního povodí Ščučí přímo do Ostravice.
Po výstavbě Průmyslové zóny Hrabové se zjistilo, že z tohoto areálu není dostatečně zajištěn odtok vod v případě vydatných dešťů. Vhodným řešením se pro tyto účely jevilo využití nedalekého Ščučí s jeho odlehčovacím kanálem. Mezi městem Ostrava, státním podnikem Povodí Odry a státním podnikem Diamo vznikla dohoda o „zkapacitnění“ odlehčovacího kanálu Ščučí. Přípravou stavby byl pověřen s. p. Diamo. V podstatě šlo o zvětšení šířky a hloubky stávajícího potoka od mitrovické kapličky až po řeku Ostravici. V oblasti s rodinnými domky budou stěny kanálu opatřeny fólií z PVC, která zamezuje úniku vody do okolního terénu.
Následně byl zahájen výkup pozemků a zahájeny přípravy pro stavbu. Na výkupu pozemků se podílelo i město Ostrava částkou cca 15 mil. Kč a s. p. Diamo částkou 2 mil. Kč. Územní řízení proběhlo v roce 2014.
V rámci této stavby se má postavit na jižním konci Hrabové nový most přes nynější odlehčovací kanál a nový propustek přes Ščučí na horním toku tohoto potoka v blízkosti mitrovické kapličky. U nového mostu přes kanál na Paskovské ulici se počítá i s lávkou pro pěší, která zvýší bezpečnost chodců v těchto místech. Nový propustek u mitrovické kapličky nahradí nynější, který je v havarijním stavu.
Ale jaká je skutečnost? Zcela neuspokojivá. Pravděpodobně vlivem současného období sucha se na tuto stavbu asi zapomnělo.
Co mi na této záležitosti nejvíce vadí? Naprostý nezájem vedení Hrabové, a to jak samosprávy tak místní státní správy.
7. 3. 2019 V.S.
Komentář HN: Od napsání výše uvedeného článku uběhly čtyři roky, a úpravy odlehčovacího kanálu stále nejsou provedeny. V červnu 2021 Hrabovské listy psaly, že je vydáno stavební povolení na stavbu nového mostu a vedeno stavební řízení na další dílčí stavby. V tyto dny jsem se dozvěděl, že dříve vydaná stavební povolení propadla a bude nutno stavební řízení opakovat. Pak je zde ještě jeden problém: tato stavba za 142 mil. Kč byla v seznamu sanačně – rekultivačních staveb MS kraje s termínem realizace do konce roku 2018. Náklady měl hradit stát. Plánovaný termín již dávno uplynul a stavba se neuskutečnila. Jak to bude s financováním, pokud se podaří potřebná stavební povolení znovu získat? Obávám se, že s tím budou velké problémy. A kdo to vše zavinil? Nikdo nemá zájem to zjišťovat.
23. 3. 2023 V.S.