Navigace: Vladimír Slavík > Orgány samosprávy > Bezplatná městská doprava má reálný základ

Bezplatná městská doprava má reálný základ

 

Jelikož jako důchodce mám dostatek času, pročetl jsem si všechny dostupné materiály  a provedl následující  shrnutí.

Vše začalo asi před 20 lety v Belgii, v městě Hasseltu. Tamní radní se rozhodli tímto způsobem řešit problémy s parkováním a s vysokou dopravní  nehodovostí na přeplněných ulicích města. Dlouho to ale nevydrželo, náklady byly příliš vysoké. Takže dnes v tomto městě cestují zdarma pouze studenti.

Úspěšnější byli v  estonském Tallinnu. Bezplatnou dopravu tam zavedli v roce 2003. Cílem bylo snížit počet aut ve městě a souběžně snížit negativní vliv výfukových plynů na lidské zdraví.  Dobré výsledky pak vedly k tomu, že dnes se bezplatná  i regionální autobusová doprava v celé zemi.

Následovala některá města v  Německu a v Polsku, a to s různými výsledky.  I zde bylo  hlavní motivací zlepšení ovzduší.

Bezplatná města ve světě: Kuala Lumpur (Malajsie), Torrevieja (Španělsko), Bangkok (Thajsko), Boston (USA), Miami (USA), Avesta (Švédsko), Akureyri (Island), Vivigno (Itálie), Velenje (Slovinsko), Melbourne (Austrálie),  Brisbane (Austrálie), Samokov (Bulharsko), Vinnipeg (Kanada), Calgery (Kanada), Ikast (Dánsko), Manchester (Anglie), Walles (Walles), Tallinn (Estonsko), Aubagne (Francie), Čeremuški (Rusko), Gostyň (Polsko), Scotland (Skotsko).

V ČR zodpovídají od roku 2005 za veřejnou dopravu jednotlivá města. Ta také mohou rozhodnout a zrušení jízdného. Finanční ztráty z jízdného jsou do jisté míry kompenzovány úsporou nákladů na jeho výběr a zrušením revizorů. Druhotnou výhodou je snížení tlaku na parkovací místa a eventuální snížení počtu dopravních nehod. Hlavní motivací je však zlepšení ovzduší s příznivými dopady na lidské zdraví.

Kdo byl v ČR průkopníkem bezplatné dopravy, to se mi nepodařilo zjistit. Možná  to byl Frýdek- Místek v roce 2013. Počet cestujících se zvýšil téměř o 100%, finanční kompenzace dopravcům činí měsíčně 6,5 mil. Kč. Se  zrušením bezplatného provozu se nepočítá,  uvažuje se však s  určitou platbu na delších linkách.

Dalším větším městem s  bezplatnou dopravou je od roku 2017 Valašské Meziříčí. Důvodem byla neúnosná dopravní zátěž ve městě a časté smogové situace.  Finanční ztráta činí 15, 5 mil. Kč ročně. O zrušení  bezplatného jízdného se prozatím neuvažuje.

Mimo  uvedená města je bezplatná doprava testována nebo již zavedena v Hořovicích, Strakonicích, Litoměřicích, Lovosicích, Třeboni, Přelouči a v Říčanech.

Názory na bezplatnou dopravu se různí. Je tady mnoho argumentů pro i proti.  Nezvratným faktem je však skutečnost, že zplodiny spalovacích motorů poškozují lidské  zdraví a  tvoří téměř  čtvrtinu skleníkových plynů,  vypouštěných do ovzduší. Možná by bylo vhodné tuto záležitost řešit místními referendy. Je zvláští, že to ještě nikoho nenapadlo.

10. 4. 2019     V.S.

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma