Má název „U všech zakázek nad 20 tis. Kč budeme zveřejňovat údaje o ceně a jméno /firmu/ zhotovitele nebo dodavatele.
Nejprve několik slov o významu tohoto bodu. Mezi lidmi odjakživa platí zásada, že když někomu svěřím své peníze a požádám ho aby mi koupil určitou věc nebo poskytl určitou službu, přinese mi současně se splněním požadavku i účet. Jde o zažitou zvyklost, která má své hluboké kořeny a zajisté i své opodstatnění. Proč by tomu nemohlo tak být i na úrovni občan – obec? Občané svěřují své peníze, pocházející z jejich daní obci, a předpokládají, že budou podrobně a průběžně informováni o jejich použití. Nemůže se tím nic pokazit, ale naopak posílí se důvěra mezi oběma subjekty.
Je zde i určitý výchovný prvek. Když občan má informaci, že např. nová čekárna na autobus stála 200 tis. Kč, bude na tento majetek pohlížet s náležitou úctou a možná ho bude i chránit před případnými vandaly.
Nevěřím příliš tomu, že by se plněním výše uvedené zvyklosti odstranila nehospodárnost a korupce.
Tyto jevy jsou způsobeny nerovností obou partnerů při sjednávání smluv: na jedné straně zkušení podnikatelé, mající v pracovní náplni dosažení maximálního zisku, na straně druhé zastupitelé, ne vždy s potřebnou kvalifikací a motivací, které doplňují úředníci místní správy.
Má-li se odstranit korupce z komunálního prostoru, je především nutno zcela eliminovat vliv úředníků místní správy na rozhodování o výběru zhotovitele nebo dodavatele a vliv úředníků na finanční stránku vlastního procesu realizace zakázky nebo služby. K tomuto závěru vede jednoduchá úvaha: způsob utrácení veřejných peněz a kontrola nad těmito procesy je záležitostí pouze samosprávných orgánů, které si voliči vybrali a kterým důvěřují.
Zákonodárci řešili tento problém před dávnými lety v zákoně o obcích tím, že stanovili povinnost obcím zřídit finanční a kontrolní výbor.
Zvláště finanční výbor má zde nezastupitelné povinnosti. Je na členech tohoto výboru, aby vymysleli a realizovali systém, který v konkrétních podmínkách by snížil zneužívání finančních prostředků na minimum.
Nyní k realizaci druhého bodu fiktivního volebního programu.
Všechny městské obvody mají na svých webových stránkách rubriku „Veřejné zakázky“.
Má ji i Hrabová. Za r. 2013 jsou zde vykázány tři akce v § „Doprava“ s celkovým nákladem 4 418 tis. Kč. Celkové výdaje v této položce však byly 8 897 tis. Kč. Jak bylo naloženo se zbývajícími prostředky, občané informaci nemají. Stejně tak občané nemají informace o způsobu použití částky 2 028 tis. Kč pro předškolní zařízení, částky 3 824 tis. pro základní školu, 216 tis. Kč pro bytové hospodářství, 2 345 tis. Kč na údržbu veřejné zeleně a 7 109 tis. Kč na činnost veřejné správy.
Řešením navrhovaného bodu by byla nová rubrika na webových stránkách s názvem „Ostatní vybrané zakázky a platby“ . Zásady pro jejich výběr by stanovila finanční komise a schválilo zastupitelstvo. Obsah a struktura této rubriky by časem nabyla podobu, která by zcela vyhovovala danému záměru.
17. 8. 2014 V.S.