O přijatelné životní prostředí je nutno usilovat kvalifikovaně a s rozmyslem. A to i u nás, v Hrabové. Bohužel se tak neděje.
Jak je všeobecně známo, jeden z největších zdrojů různých škodlivin jsou automobilové motory, ať již benzinové nebo naftové. V jejich výfukových plynech je nejenom oxid uhličitý (jeho rostoucí množství v atmosféře přispívá ke změně klimatu), ale i další produkty spalování, které prokazatelně poškozují naše zdraví.
Podle statistiky je nyní v Hrabové asi 1600 osobních aut. Denně vyjíždí a opět se vrací, a jedou většinou po Paskovské ulici. Mimo to po této páteřní komunikaci Hrabové projedou další stovky automobilů, jak osobních tak nákladních. Mnohé by mohly volit Místeckou, ale tam se platí!
Takže je zde otázka č. 1: Proč se od roku 2009 nepodařilo změnit systém zpoplatnění Místecké? Doposud nikdo z místních politiků a dalších rádoby místních odborníků na tuto otázku jasně a srozumitelně neodpověděl.
Otázka č. 2: Jak ovlivnit stále rostoucí počet aut? Je to jednoduché: čím více obyvatel, tím více aut. Zde je přímá návaznost na plochu katastru a na počet obyvatel. Podle mých propočtů by jejich počet neměl překročit v Hrabové cca 4 tisíce. V současné době připadá v Hrabové na 1 obyvatele plocha 2 400 m/2, v sousedním Paskově 2 800 m/2 a v nedaleké Nové Bělé dokonce 3 500 m/2. Bohužel, ani představitelé samosprávy Hrabové, ani občané nevěnovali ( a stále nevěnují) tomuto ukazateli patřičnou pozornost. A tak se postupně stává z Hrabové satelit Ostravy, zastavěný RD a také s s neúnosným množstním automobilů.
Dost mě zaráží diskuse na FB o údajných současných ekologických problémech Hrabové, mezi které je často uváděn „zápach z Brembo“ a připravované aktivity v areálu Tchas na konci ulice Na Farském. Kupodivu tito aktivisté neřeší hlavní ekologický problém Hrabové, a to je automobilová doprava.
Za správný a příkladný pokládám postup občanů, kteří navštívili BREMBO 20. 10. 2018 a prodiskutovali s vedením firmy tuto problematiku. Asi bylo dosaženo v těchto diskusích žádoucích výsledků, od té doby již na údajný zápach z Brembo nejsou žádné stížnosti.
Sympatizuji i s postupem občanů z ulice Na Farském ve věci připravovaných podnikatelských záměrů v sousedící průmyslové zóně. Navštívili jednání zastupitelstva, kde přednesli svou stížnost. Zcela se také ztotožňuji s postupem zastupitelů Houžvičky a Skalského, kteří navštívili tento areál a prodiskutovali tuto problematiku s majiteli této firmy.
Nyní poněkud odbočím. Neskrývám sympatie k té skupině našich občanů, kteří se živí podnikáním a jejich výdělek je odkázán na prosperitu vlastní firmy. Na druhé straně máme zde skupinu občanů, které platí stát z daní uvedených podnikatelů. A tito občané často kritizují své „chlebodárce“, že neučinili to nebo ono. Tato situace si mi jeví velmi zvláštní.
I v Hrabové máme občany, kteří nevybíravě kritizují některé místní podnikatelské aktivity. Třeba stavbu bytových domů v blízkosti Šídlovce, firmu BREMBO a v poslední době i aktivity dalších firem na území naší obce. Tyto stěžovatelé a kritiky neživí vlastní práce ale státní rozpočet. Takže „to se jim to kecá“!
Tito „odborníci na všechno“ by si především měli řádně prostudovat legislativu z oblasti územního plánování . Mají velmi jednoduché myšlení. Na jedné straně požadují nepřetržitý růst ekonomiky, zaměstnanosti a průměrných mezd, a na straně druhé v místních podmínkách všemožně brání místním podnikatelům v jejich podnikání.
Naštěstí většina občanů má vlastní „selský rozum“, který uplatňuje i v komunálních volbách. To uvádím záměrně, protože věřím, že ve volbách roku 2018 rozhodli občané Hrabové o svých současných zastupitelích velmi moudře.
8. 4. 2019 V.S.