Jak jsem si přečetl na Hrabova.info, Rada m.o. Hrabová rozhodna na svém posledním zasedání o zrušení zakázky na stavbu „Přechod pro chodce u AZ Beta“. Důvodem je je nedostatečný zájem příslušných firem o zakázky tohoto druhu. Nabízená částka 250 tis. Kč není v současné době pro stavební firmy zajímavá. Mají dostatek lukrativnějších zakázek.
Chápu současnou složitou situaci radních. Na jedné straně povinnost v zajištění bezpečnosti občanů, na straně druhé povinnost zacházet s veřejnými prostředky hospodárně.
Co když se zde stane v tomto úseku Paskovské ulice dopravní nehoda chodce s vážnými následky? Můžeme to vyloučit? Někdy je nezbytné při zadávání veřejných zakázek brát v úvahu mimo financí i ostatní okolnosti.
Tuto možnost řeší i zákon o obcích. V § 38 odst. 1 je uvedeno, že majetek obce musí být využíván účelně a hospodárně v souladu s jejími zájmy a úkoly vyplývajícími ze zákonem vymezené působnosti.
Dovolím si upozornit na skutečnost, že podle Statutu města Ostravy je povinností městských obvodů v rámci jejich samostatné působnosti zajistit u silnic I až III třídy i správu přechodů pro chodce. Tak to je napsáno v čl. 23 bod 3 uvedeného Statutu.
Podle mého selského rozumu měla by samospráva Hrabové podniknout v této sitaci následující kroky:
1. Projednat tuto záležitost s odborníky na bezpečnost dopravy (asi s příslušným pracovištěm České policie) a získat jejich doporučení ke zřízení tohoto přechodu.
2. projednat tuto záležitost s příslušným odborným útvarem Magistrátu města Ostravy (asi s odborem legislativním a právním) a získat odborné stanovisko, že ne vždy v soutěžení o veřejné zakázky je prioritní nabízená cena.
3. Vyhlásit tuto veřejnou zakázku i po čtvrté a oslovit maximální počet firem.
Tutno vzít v úvahu i následující skutečnost. S velkou pravděpodobností se dopravní ruch na Paskovské ulici bude zvyšovat, a to následkem budoucí výstavby dalších RD, viz územní studie pro lokalitu Na Šajaru (31 RD), Na Luhu (63 RD), K Pilíkům (30 RD) atd. S každým RD přibude 1-2 auta, kter několikrát denně projedou po Paskovské. Takže dříve nebo později vznikne problém bezpečného přechodu chodců z jedné strany ulice na druhou.
Nemám tušení, jak se s tím vyspořadají současní radní, konkrétně Trávníček, Kopitzová, Skalský, Dolejška a Orkáč. Jsem velmi zvědav na jejich další počínání v této záležitosti.
Nyní se vrátím k mému původnímu záměru tohoto nedělního zamyšlení.
Již několik let existují snahy omezit pravomoc zastupitelstev. Konkrétně se to projevuje ve snaze umožnit Nejvyššímu kontrolnímu úřadu (NKÚ), aby rozšířili své kontroly i na činnost samospráv. Argumentuje se tím, že zde může docházet k různým nehospodárnostem s veřejnými prostředky.
Kdyby (hypoteticky) se postavil uvedený přechod pro chodce za nabízených 423 tis. Kč, mohl by NKÚ obvinit naše radní z nehospodárnosti.
Sleduji pozorně tento boj mezi principy zastupitelské demokracie a státní byrokracii, a je mi z toho smutno. Mám dojem, že vítězí státní byrokracie, což není dobře. Ještě že zde máme Ústavu ČR a její články č. 99 – 105.
Ruku v ruce s těmito snahami o kontrolu samospráv se prosazuje povinnost zastupitelů zveřejnit svůj majetek za začátku a na konci jejich mandátu. A to i v malých obcích.
Pokládám tyto snahy za velmi nedomyšlené, které ve svém důsledku poškodí fungování osvědčeného systému samospráv. Kdo bude ochoten kandidovat do místního zastupitelstva s rizikem, že může být trestně stíhán za svá rozhodnutí, která učiní v souladu se svým slibem zastupitele? Kdo bude ochoten kandidovat do zastupitelstva s podmínkou, že zveřejní svůj majetek? Možná se najdou někteří, ale budou to ti nejlepší?
Naštěstí existují i poslanci, kteří vysvětlují škodlivost uvedených snah. A také naštěstí u nás máme „Sdružení místních samospráv“ a „ Svaz obcí a měst“. A také parlamentní stranu „Starostové a nezávislí“, která úspěšně bojuje za právo samospráv rozhodovat o záležitostech obcí bez byrokratického omezování a různých šikan ze strany státu.
31. 3. 2019 V.S.