Součásti závěrečného účtu Městského obvodu Hrabová za r. 2013 je i podrobný rozpis výdajů. Zajímalo mě, jak se některé položky výdajové části rozpočtu mění s časem. Pro srovnání jsem použil údaje z roku 1996. Výsledky jsou následující:
Položka 1996 2013 Rozdíl
tis.Kč tis.Kč tis.Kč
Stavba a opravy silnic a kanalizace 9514 9225 - 289
Mateřská a základní škola 5196 5852 +656
Kultura, mládež, sport 763 601 -162
Bytové a nebytové hospodářství 4635 625 -4010
Péče o vzhled obce 721 2345 +1624
Sociální péče 800 606 -194
Požární ochrana 104 422 +318
Zastupitelstvo 413 1187 +774
Místní správa 5196 7109 +1913
Komentář k uvedeným položkám:
Stavba a opravy silnic a kanalizace : V r. 1996 se prováděly rozsáhlé investice do kanalizační sítě, které si vyžádaly 6 mil Kč. Investice do silnic byly 2936 tis.Kč., investice celkem 8936 tis. Kč. Investice celkem v r. 2013 byly 7019 tis. Kč.
Mateřská a základní škola : V r. 1996 si provoz mateřských škol vyžádal 1161 tis., v r. 2013 již 2028 tis. Kč. Investováno do budov mateřských a základní školy 851 tis. Kč v r. 1996 a 110 tis. v r. 2013.
Kultura, mládež, sport : Oprava střechy kulturního střediska si v r. 1996 vyžádala 556 tis. Kč. Na ostatní zbylo pouhých 207 tis. Kč.
Bytové a nebytové hospodářství : Nové kanalizační přípojky na Šídlovci si v r. 1996 vyžádaly 842 tis. Kč.Vzhledem k vyššímu počtu bytů byly vyšší i náklady na opravy a údržbu.
Péče o vzhled obce : Největší položkou v r. 1996 byly nakupované služby /654 tis./. Největší položkou v r. 2013 byly mzdy a pojistné /1242tis./. Nakupované služby činily 956 tis.Kč.
Sociální péče: Výdaje jsou určovány platnou legislativou.
Požární ochrana : Vyšší výdaje v r. 2013 jsou ovlivněny nákupem „drobného hmotného dlouhodobého majetku“ /157 tis./ a vysokými náklady na vytápění / 100 tis. Kč./.
Zastupitelstvo : I když počty zastupitelů a struktura zastupitelstva se za uplynulých 17 let nezměnily, náklady se výrazně zvýšily. Příčinou jsou změny v odměňování, výrazné zvýšení odměn za jednotlivé funkce, možnost sčítání odměn za tyto funkce a výrazné zvýšení odměn neuvolněných místostarostů. Nic proti tomu, funkce zastupitele je náročná, zodpovědnost značná. Vždyť rozhodují o způsobu užití vysokých částek, placených z našich daní.
Místní správa : Rovněž výdaje na tuto položku se dramaticky zvýšily. V položce za r. 1996 jsou ve výdajích na místní správu i investice ve výši 2,4 mil. Kč., takže běžné výdaje jsou pouhých 2796 tis. ve srovnání s částkou 7109 tis. v r. 2013.
Příčina těchto rozdílů je především v růstu položky mezd /1996 – 1207 tis., 2013- 3345 tis.Kč./. Růst této položky je způsoben mimo jiné zvýšeným počtem úředníků. Vyšší je i položka za opravy a udržování: v r. 1996 jen 71 tis., v r. 2013 se tyto náklady zvýšily na 846 tis. Kč. Rostly i další položky: např. náklady na vytápění se zvýšily ze 40 tis. na 204 tis.Kč.
Závěr : Z uvedených údajů vyplývá vysoký podíl výdajů na investice, opravy a údržbu. Tyto si v r. 1996 vyžádaly 18 mil. Kč. z celkových výdajů 27 mil. Kč. Podobně tomu bylo i v r. 2013. Vyplývá z toho vysoká zodpovědnost těch, kteří se podílí na výběru zhotovitelů. Není jistě jednoduché vybrat ty nejsolidnější.
Znepokojující je výrazný růst nákladů, spojených s činností zastupitelstva a místní správy. Tím se snižuje množství prostředků, použitelných pro ostatní výdajové položky.
2. 8. 2014. V.S.