Navigace: Vladimír Slavík > Orgány samosprávy > Některé zajímavosti z Paskova

Některé zajímavosti z Paskova

 

I když žijeme vedle sebe, velmi se lišíme v tom, jak jsem si uspořádali veřejné záležitosti.  Přitom jak  historickým vývojem  tak počtem obyvatel  jsme na tom podobně.

 Posuďte sami:  V Paskově se již před mnoha lety rozhodli, že bude účelné  volit do zastupitelstva  21 občanů.  Ne pouze 15, jak v Hrabové.  Za optimální počet  považují  v Paskově 7 radních, ne pouze 5 jak v Hrabové.

Zdá se mi paskovský přístup v této oblasti pro občany výhodný,  je v souladu s lidovým příslovím „více hlav, více rozumu“.

Hrabová může namítat, že se tak šetří peníze z obecní pokladny. Tak argumentují ti, kteří se v obecních financích příliš nevyznají. Rozdíl mezi náklady na odměny  zastupitelů  v obou obcích nejsou totiž  příliš velké.  V roce 2017 bylo pro tyto účely vydáno z obecní pokladny Paskova 1 653 tis. Kč, v Hrabové 1 171 tis. Kč. Ve srovnání s obecními rozpočty obou obcí to jsou nepodstatné částky. Mnohem více peněz se vydává příkladně na provoz místní státní správy. Dle mého dlouhodobého názoru je činnost  samosprávy  pro  spokojený život občanů  obce mnohem důležitější jak  činnost místního  úřednictva.  

Jak jsem uvedl, v Paskově mají  7 radních. Za pozornost stojí, že každý z nich  zodpovídá za konkrétní okruh činností. Někdo za finance, jiný za výstavbu, jiný za kulturu a školství atd. V Hrabové žijeme (pokud jde o dělbu práce radních) v 19. století, kdy byl gramotný pouze starosta, ostatní „radní“ mu pouze radili. Někdy dobře, někdy špatně. A stále je snaha tento systém neměnit.

Zastupitelstvo se schází 6x ročně, rada co 14 dnů.

Značný rozdíl je v počtech členů finančního a kontrolního výboru.  V Paskově je jich v každém výboru 9, z toho 3 zastupitelé, ostatní z řad občanů. V Hrabové prý zcela stačí na tyto činnosti jenom  3 zastupitelé.

Zajímavá je struktura komisí, jakožto poradních orgánů rady. V Paskově jich mají pouhé čtyři s následujícími kompetencemi:

  • Komise pro vzdělání, mládež, kulturu a sport.
  • Komise pro územní plánování, životní prostředí a bydlení.
  • Komise dopravy, veřejného pořádku a prevence kriminality.
  • Komise letopisecká.

I když nedaleko Paskova teče řeka  Ostravice a přímo přes obec  řeka  Olešná, nepokládají za potřebné mít „protipovodňovou“ komisi. Ochranu před povodněmi řeší  s využitím spolehlivějších prostředků.

 Mimo uvedené komise zde ještě existuje  redakční rada Paskovského zpravodaje a komise přestupková.

Proč jsem se rozhodl  napsat právě dnes tento článek?

To proto, že v tomto povolebním období se i v Hrabov (možná dokonce dnes) rozhoduje o důležitých záležitostech, které ovlivní fungování samosprávy na další čtyři roky.

Především je to nutnost dělby práce mezi radní. Vždyť výhody tohoto řešení jsou tak evidentní, že by se nemělo váhat. Jsem zvědav, jak se  nově vytvořená rada s tímto problémem vyrovná.

Dále je to počet  komisí a jejich  struktura. Tedy  jestli rada provede kritické  zhodnocení výhod a nevýhod dřívějšího stavu  a  překoná dosavadní konzervatismus a dosavadní stereotypy.

Možná, že hodnotím dnešní situaci v Hrabové nesprávně, ale za náš největší současný  problém považuji zkostnatělý konzervatismus a nedostatek odvahy zkoušet v oblasti samosprávy nové přístupy, které odpovídají současné době.

Spolehám přitom na dobré vlastnosti  nově nastupujících  generací.  Vážím si  především jejich vzdělanosti a přímého a nekompromisního  přístupu při  řešení různých problémů.  

 Trochu se obávám jejich lehkomyslnosti  (naivitě?) a přehlížení  zkušeností starších generací.  Často mě udivuje, jak snadno uvěří  různým demagogům, kteří nabízejí pro všechno „snadná řešení“. Tato většinou neexistují, každý problém je složitější, než se na první pohled jeví.

 To jsem se nechtěně  rozkecal, promiňte prostořekost starého dědka.

14. 11. 2018    V.S.

 

 

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky