Proběhly volby do zastupitelstva a tím skončily mandáty dosavadních zastupitelů. Jak probíhá správa městského obvodu v době do zvolení nových obecních orgánů?
Všechny otázky, které se týkají uvedeného období rozebírá Metodické doporučení č. 6.1., vydané ministerstvem vnitra.
Dnem voleb zaniká mandát všem členům zastupitelstva. Až do zvolení nového starosty, místostarosty a nové rady, zajišťuje správu obce dosavadní starosta, místostarosta a rada městského obvodu. Zanikly dřívější výbory /orgány zastupitelstva/, komise však pokračují ve své činnosti až do zvolení nové rady.
Ustavující zasedání nového zastupitelstva svolává dosavadní starosta tak, aby se konalo do 15 dnů ode dne uplynutí zákonné lhůty pro podání návrhu soudu na neplatnost voleb nebo hlasování. Lhůta pro podání je 10 dní po vyhlášení výsledku voleb.
Příklad: Výsledky voleb byly vyhlášeny 12.10. 2014. Starosta pak musí 10dnů čekat, zda nebyl u soudu podán návrh na neplatnost voleb nebo hlasování. Pokud ne, může 23.10. začít s přípravou zasedání nového zastupitelstva, které se musí uskutečnit v zákonné lhůtě 15 dnů.
Jelikož lhůta pro svolání zastupitelstva je 7 dnů před jeho uskutečněním, může se ustavující zasedání nově zvolného zastupitelstva konat nejdříve osmým dnem po uplynutí zákonné lhůty pro podání návrhu na neplatnost voleb nebo hlasování.
Metodické doporučení č. 6.1. se zabývá podrobně průběhem ustavujícího zasedání, je popsán způsob předání obce nově zvolenému vedení, nároky členů zastupitelstva v souvislosti s ukončením volebního období a systém odměňování zastupitelů v novém období.
27.10. 2014. V.S.