Vždy, když projíždím tímto areálem si kladu otázku, co se vlastně děje v útrobách těchto impozantních budov. A tak jsem si uložil úkol zjistit o tomto areálu vše, co zjistit lze, a napsat o tom článek do Hrabovských novin.
S budováním této průmyslové zóny bylo započato v roce 2004 a hlavní zásluhu na tom měli tehdejší představitelé města Ostravy za vydatné podpory státu. Bylo to moudré rozhodnutí, vždyť zde vzniklo doposud cca 7 000 pracovních míst a stále se budují další objekty.
Stinnou stránkou je skutečnost, že na katastru Hrabové nenávratně ubylo 130 ha poměrně úrodné půdy. Ale možná, že průmyslová zóna byla ze všech tehdejších alternativ to nejlepším řešením. Je velmi pravděpodobné, že v těchto prostorách by nyní byly pouze louky postupně zarůstající náletovou zelení nebo v lepším případě kolonie zahrádkářů z nedalekých sídlišť.
Celkové náklady na vybudování této zóny bylo 691 mil. Kč, dotace ze strany státu činila 119 mil. Kč. Hlavními investory byla developerská společnost CTP invest, s.r.o. a PEGATRON Czech, s.r.o.
Průmyslové, obchodní a jiné objekty a komunikace stavěly renomované firmy, jako STRABAG, SKANSKA, ODS- Dopravní stavby Ostrava a další. Středem areálu vede nová dopravní komunikace s názvem Na Rovince.
V sousedství průmyslové zóny vzniky ve stejné době obchodní supermarkety MAKRO a TESCO, a to na ploše 10 ha. Nová obslužná komunikace, odbočující z Místecké ulice, má název Prodloužená.
Pro celkovou představu uvádím, že z celkové plochy katastru Hrabové 920 ha zaujímá průmyslová a obchodní zóna plochu 140 ha, což je 15% z rozlohy obce.
V průmyslové zóně Hrabová mají nyní působiště následující firmy:
Pegatron Czech: Výroba a montáž počítačů.
CTS Czech Republic: Výroba pneumatických a elektrických systémů do automobilů a vlaků.
Feve: Galvanické zinkování.
CT Park Ostrava: Sklady, budovy pro výrobu, logistiku, výzkum a vývoj.
BREMBO Czech: Výroba hliníkových komponentů pro automobily.
Sungwoo HITECH: Výroba automobilových karoserií a komponentů.
Alfa Computer: Prodej a sklad výpočetní techniky.
MTM Transport: Dopravní společnost.
Grupo Antolin Ostrava: Výroba komponentů pro automobily.
Automobilka HP – Pelzer: Výroba interiérového vybavení pro automobily.
ITT Holding Ostrava: Výroba strojírenských komponentů, brzdových destiček a vlakových tlumičů.
Mostárna Lískovec: Výroba dílů pro lodě, jeřáby a strojírenský průmysl.
ABB - Organizační jednotka: Vývoj a a výroba svařovacích buněk, opravy elektromotorů.
V současné době se staví další haly pro strojírenskou výrobu –objekty 08, 026, 015. Doposud nezastavěná je velká plocha o výměře 15 ha v sousedství supermarketu MAKRO. Má se zde v brzké době stavět „Prodejna pro dům a zahradu“.
Komentář HN: Průmyslová zóna poskytuje zaměstnání cca 7 000 tisícům lidí, což je tolik, jako nedaleký hutní závod Arcelor Mittal (dříve NHKG). Tento od svého vzniku v roce 1951 až do nedávné doby svými dýmajícími komíny zcela znehodnotil životní prostředí obyvatelům v širokém okolí a vlivem nedostatečných ochranných prostředků připravil o zdraví několik tisíc zaměstnanců. Dnes nikdo neuvěří, že na pracovištích NKHG se každoročně přihodilo 10 i více smrtelných úrazů a desítky úrazů s trvalými následky. To uvádím záměrně, abychom docenili změny v charakteru dřívějšího a nynějšího průmyslu.
Dalším významným znečišťovatelem životního prostředí v Hrabové byl v dřívějších letech komín aglomerace VŽKG. V případě severního větrného proudění měl vzduch v Hrabové červené zabarvení. Možná, že zvýšený obsah různých oxidů železa v ovzduší nebyl zdraví škodlivý, ale kdoví, jestli.
Tako fakta si vždy vzpomenu, když si někdo ze současné generace stěžuje na „smrad z Brembo“. Chápu i tyto připomínky které je nutno řešit, ale bez emocí a kvalifikovaně. A to především v úzké spolupráci mezi zdejší samosprávou a představiteli firmy Brembo. Podle mých celoživotních zkušeností se lidé obvykle dovedou domluvit.
30. 8. 2018 V.S.