Každý, kdo se zabývá komunální problematikou zná jistě zákon č. 128/2000 Sb – zákon o obcích, č. 106/1999 Sb - o svobodném přístupu k informacím, č. 250/2000 Sb. – o rozpočtových pravidlech, a řadu dalších. Čas od času si někdo ve veřejném prostoru postěžuje nad jejich neprovázaností, na určité nejasnosti a dokonce na jejich zastaralost. Ale nic se neřeší, poslanci mají důležitější starosti. Ono to jakž takž funguje, tak proč do toho zasahovat.
Z hlediska řadového občana mi vadí na současné komunální legislativě následující skutečnosti:
Zákon o obcích na straně jedné dává občanovi právo vyjadřovat se k návrhu rozpočtu a závěrečného účtu a dokonce „nahlížet“ do těchto dokumentů, na straně druhé nikde se neřeší povinnost obcí předkládat tyto velmi složité materiály v podobě, srozumitelné i pro běžného občana. Přiznám se, že i když mám vysokoškolské vzdělání, zdaleka nerozumím všem pojmům a účetním postupům, používaných v těchto dokumentech. Pochybuji, že na tom jsou lépe zastupitelé, kteří mají povinnost je tvořit, schvalovat a obhajovat před občany jejich správnost. A tak se nakonec vždy vše schválí, obvykle jednohlasně. Nevědomost hříchy nečiní.
Nyní malé zamyšlení nad principy zastupitelské demokracie. Občané volí své schopné spoluobčany do zastupitelstva, aby tam hájili jejich zájmy. Jedním z důležitých orgánů zastupitelstva je i finanční výbor. Podle mého selského rozumu by měl v tomto případě tento výbor „ošetřit“ i mé právo kontrolovat hospodaření obce s veřejnými prostředky. Určitě má k tomu větší možnost ve srovnání s běžným občanem. Činí tak?
Problém je zde opět v legislativě. V zákoně o obcích je pouze napsáno, že finanční výbor provádí kontrolu hospodaření a plní další úkoly z pověření zastupitelstva. Co když se tento výbor sejde formálně jednou za rok, usoudí že je vše v pořádku protože jsme všichni sousedé a všechno děláme správně, a nemá žádné další úkoly od zastupitelstva? Z formálního hlediska vše v pořádku, i když skutečnost může být úplně jiná. Zákon v tomto směru neukládá v oblasti k rozpočtu a závěrečného účtu finančnímu výboru žádné konkrétní povinnosti. Jako např. písemnou zprávu a povinnost ji pak předložit zastupitelstvu.
Markantní legislativní nedostatek je v zákoně o povinně zveřejňovaných informacích. V prováděcí vyhlášce č. 442/2006 Sb. je uvedena povinnost obcí zveřejňovat trvale na svých webových stránkách rozpočty, ale jaksi se zapomělo na mnohem důležitější dokument, kterým je nesporně závěrečný účet. Záleží zcela na dobré vůli administrátora tohoto webu, zdali tak učiní.
Nakonec něco pro zasmání. Aby se občanům zkomplikovalo využívání zákona 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím, vyžadovaly některé obce a instituce při elektronické korespodenci tzv „ elektronicky zaručený podpis“. Ano, má to také oporu v platné legislativě. Není problém si ho pořídit, ale logicky: když někdo jednou v životě má potřebu využít dobrodiní tohoto zákona, proč by si měl k tomu pořizovat za úplatu tuto technickou vymoženost, určenou pro zcela jiné případy? Dokonce zastánci tohoto postupu se vyskytli i v Hrabové. Nakonec ale zvítězil zdravý rozum nad právními předpisy.
1. 6. 2016 V.S.