Na stránkách posledního vydání Hrabovských listů asi mnohé čtenáře zaujme článek tajemníka ÚMOb Hrabová pana Jana Sochy, ve kterém vysvětluje nezbytnost poměrně vysokého počtu úředníků na našem úřadě. Je to vůbec za uplynulých 20 let první informace, která se dotýká tohoto tématu.
Je to téma zajímavé, protože růst byrokracie je problém všeobecně kritizovaný také proto, že stále rostoucí administrativa na všech stupních státní správy spotřebuje velké množství peněz, které pak chybí jinde.
Podle našeho tajemníka je nynějších 14 úředníků na ÚMOb Hrabová nutných pro plynulý chod úřadu. Tajemník požaduje v příštím roce ještě dalšího úředníka pro odbor financí a správy majetku.
Pan tajemník je toho názoru, „že počet úředníků na ÚMOb Hrabová je adekvátní požadavkům kladeným na výkon státní správy a samosprávy“. Je to z jeho hlediska pochopitelné stanovisko, je zodpovědný za plynulý chod úřadu a k tomu jsou potřebné i určité rezervy .
Ale podle zákona o obcích poslední slovo v této záležitosti má rada, případně zastupitelstvo. Ti nesou před občany zodpovědnost za to, jaká částka z obecního rozpočtu bude věnována na administrativu.
Nyní několik poznámek k článku pana tajemníka. Je pravda, že průmyslová zóna Hrabové a intenzivní výstavba jak infrastruktury tak soukromých RD klade zvýšené požadavky na stavební úřad. Ale tento úřad kupodivu zvládá již 20 let své úkoly se stabilním počtem pouhých 3 úředníků a nepodílí se na postupném celkovém růstu počtu zaměstnanců úřadu. Na tomto příkladě lze dokumentovat význam profesní zdatnosti úředníků. To, že tak obtížný rezort je dlohodobě zvládán s minimálními náklady, je zásluha především ing. Jany Faicové. Kéž bychom měli na našem úřadě více profesionálů tohoto typu.
Zaujala mě i poznámka o potřebě dalších 2 úředníků pro správu bytového fondu. Převzetí této agendy do vlastních rukou podpořilo jak zastupitelstvo tak finanční výbor. Bohužel, je to spojeno s vyššími náklady v oblasti administrativy. Pokud byla tato změna správná, nemělo by hospodaření s bytovým a nebytovým fondem skončit ztrátou. Vyšší perzonální výdaje by se měly vrátit v jiných výdajových nebo příjmových položkách bytového a nebytového hospodářství. To ukáže až Závěrečný účet za r. 2016. Nechám se překvapit.
Doposud jsem netušil, že Hrabová vykonává některé administrativní činnosti i za sousední Novou Bělou. Konkrétně jde o sociálně právní ochranu dětí a o přestupkovou agendu. Každého napadne, proč právě Hrabová a ne Ostrava - Jih nebo Stará Bělá. Předpokládám, že to je pro naši obec výhodné, v opačném případě by již proti tomu určitě protestoval finanční výbor zastupitelstva.
Očekával jsem, že pan tajemník pro podporu svých názorů uvede počty úředníků, zaměstnaných na úřadech ve srovnatelných městských obvodech. Konkrétně v Polance n. Odrou nebo ve Staré Bělé. Bohužel se tak nestalo. Ale občané tak mohou učinit sami, není to žádný problém. Potřebné informace jsou k dispozici na webových stránkách těchto městských obvodů. Budou asi překvapeni. I když mnohé se dá zdůvodnit „specifikou“ Hrabové.
Velkou zodpovědnost za kontrolu hospodaření obce má finanční výbor zastupitelstva. Plánované náklady na provoz místní správy v Hrabové jsou velmi vysoké, konkrétně v letošním dokonce překročí hranici 10 mil. Kč. Zdá se, že finančnímu výboru se jeví tato částka přiměřená. Asi tomu tak bude a mé obavy o opaku jsou neodůvodněné.
7. 11. 2016 V.S.