Lze řídit obec jako soukromou firmu?
Zdánlivě ne, protože obě tyto instituce mají zcela odlišné poslání. Vedení soukromé firmy zajímá především výše zisku, prioritou řídících orgánů obce je zajištění podmínek pro spokojený život zde žijících občanů.
Ale přes tento zásadní rozdíl mají obě instituce i něco společného.
1. Úspěšnost obou institucí závisí na schopnostech osob ve vedoucích funkcích.
2. Ve srovnání s dřívějškem jsou nynější problémy jak firem tak obcí podstatně složitější. Tomu musí odpovídat i organizační struktura řídícího aparátu.
3. Jak u firem tak u obcí je důležitý marketing, tedy účinný systém spolupráce s okolím.
Několik poznámek HN k výše uvedenému.
K bodu 1: V podmínkách obcí je kvalita samosrprávy zcela v rukou voličů. Platí zde stále lidová zkušenost, že „jaký lid, taková vláda“ a tento poznatek je nutno respektovat.
K bodu 2: Pokud jde o organizační srtukturu vedení obcí, pak jsou zde velké rezervy. Dříve vše řídil pan starosta a ostatní radní pouze starostovi „radili“. To možná vyhovovalo před cca 100 lety, ale v současné době je tento princip nepoužitelný. Nezbytné je rozdělení zodpovědnost radních, a to alespoň na oblast ekonomiku a na oblast technického charakteru, do které patří problematika nfrrastruktura ,doprava a ekologie.
K bodu 3: Při „řízení věcí veřejných“ má velký význam kontakt vedení obce s občany. Ne každé opatření se setkává s kladným ohlasem veřejnosti. Pokud obce jako instituce veřejné správy mají složit občanům, pak musí existovat účinná „zpětná vazba“. Bohužel, tento důležitý institut stále v Hrabové neexistuje.
Na závěr ještě dodatek k bodu 2: Mít tu možnost, pak bych prosazoval v podmínkách Hrabové dva neuvolněné místostarosty. Jednoho pro záležitosti výstavby, dopravy a ekologie, druhého pro záležitosti financí. Příslušné finanční náklady na odměny těchto místostarostů bych řešil redukcí nákladů na místní státní správu.
6.8. 2019 V.S.