Navigace: Vladimír Slavík > Orgány samosprávy > 7.12. 2022: Z archivu HN: Dva typy řízení

7.12. 2022: Z archivu HN: Dva typy řízení

                                              

V době vzniku průmyslu stačil k řízení tehdejších dílen a provozoven jejich majitel. Firmy byly malé s malým počtem zaměstnanců a s jednoduchou technologií. Se zvětšováním výrobních jednotek se však situace změnila. Aby vznikající manufaktury mohly úspěšně vyrábět a konkurovat ostatním, bylo nutno radikálně změnit systém řízení. Řídící činnost se rozdělila mezi několik osob, každá se zaměřila pouze na určitou činnost. Zpočátku každá větší firma měla prokuristu, který zodpovídal za finance. Postupně vznikali specialisté pro technologii, investice, obchod, vývoj a výzkum - podle velikosti a zaměření firmy. Dělba práce, prastarý lidský vynález, se prosadila i zde.

Obec, v našem případě městský obvod, v mnohém připomíná firmu. Vstupují do ní peníze daňových poplatníků a majetek obce. Výstupy mají jednak materiální podobu  (budování infrastruktury), jednak to jsou služby (úřady, poskytování informací, veřejná doprava, zdravotnictví, odvoz odpadků, bezpečnost, školství). Nezastupitelná je i podpora kultury, sportu a spolkové činnosti.

Jestliže  základem kvalitního řízení je dělba práce, měla by se uplatnit i při řízení obce.

Vskutku, u větších měst je tomu tak. Existuje tam několik místostarostů nebo náměstků primátora a každý zodpovídá za něco. Řeší se tak pochopitelně i politické záležitosti – nejsilnější strany mají nejdůležitější úseky. U menších obcí – městských obvodů, vládne patriarchát: starosta zodpovídá za vše a členové rady jsou pouze radní bez konkrétní zodpovědnosti. Radní jsou pouze čas od času pověřováni dílčími úkoly, mající víceméně dočasný charakter.

Dnešní stav podporují i některé formulace, obsažené v zákoně o obcích, ve kterých se až příliš preferuje osobnost starosty.  Ale v § 104 se praví: „ Zastupitelstvo obce může zvolit více místostarostů a svěřit jim některé úkoly.“ Této možnosti se  u městských obvodů střední velikosti nevyužívá. Příčiny vidím hlavně v konzervatizmu, ale také v nastavení současného systému odměňování  místostarostů, kde odměny jsou neúměrně vysoké, nerozlišuje se mezi městskými obvody a městy, a více místostarostů by asi příliš zatížilo obecní pokladnu.  Není zde využívána pravomoc zastupitelstva tuto odměnu snížit na rozumnou úroveň. Vždyť náročnost funkce místostarosty v městském obvodu a ve městě není stejná.

Dnes již neobstojí poukazování na nedostatečnou kvalifikaci radních. Ve většině obvodů má značná část zastupitelů vysokoškolské vzdělání.

Ve městech se setkáváme s větším počtem místostarostů častěji. Konkrétně v sousedním Paskově  (4 tis. obyvatel)  jsou tři a každý zodpovídá za určitý úsek práce.

Umím si představit dva místostarosty i v Hrabové, a to s následujícím rozdělením kompetencí: První místostarosta a zástupce starosty:  výstavba, doprava, ekologie, bytový fond, majetkové a finanční záležitosti. Druhý místostarosta: kultura, občanské záležitosti, škola a mládež, sport, sdělovací prostředky, kronika.

Rozdělení kompetencí mezi několik členů rady ve městských obvodech Ostravy bude asi dlouhodobější proces, který vyžaduje důkladnou přípravu a všeobecnou diskusi. Ale jak, kde a s kým?

13.11. 2014.   V.S.

Aktuální komentář HN: Od zveřejnění tohoto článku již uplynulo 8 let. V uplynulém volebním období se mezi radními provedlo rozdělení „gescí“, ale s problematickými výsledky. V tomto volebním období máme dva místostarosty, prozatím bez rozdělení jejich kompetencí. Již brzy uvidíme, jak se tento nový způsob osvědčí.

7. 12. 2022      V.S.

 

 

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma