Cesta k Pilíkům.
Občan V.S. požádal o 4 informace, které se vztahují na komunikaci, nesoucí úřední označení „K Pilíkům“. Popíši, jak bych postupoval ve funkci tajemníka.
Podklady k prvním 2 dotazům bych si vyžádal u Jany Faicové (J.F.). Podklady u zbývajících u Ivony Petrové (I.P.).
J.F. k prvnímu dotazu sdělila, že v archivu stavebního oddělení se nenachází k této komunikaci žádná dokumentace.
Mé rozhodnutí: ihned požádat OKD, aby sdělili důvod tohoto stavu a zaslali ÚMOb technickou dokumentaci, stavební povolení a kolaudační rozhodnutí.
J.F. k druhému dotazu sdělila, že na katastrálních mapách se běžně nevyznačují komunikace, jsou vyznačeny pouze pozemky, na kterých se komunikace nachází (viz text odpovědi J.F.) Projevil bych s tímto názorem zásadní nesouhlas. Toto tvrzení není podloženo žádným zákonem. Možná, že se to stává, ale je to porušení katastrálního zákona. Je to nesmyslné tvzrení i z pohledu placení daně z nemovitostí: jiná sazba je u komunikace, jiná u orné půdy. Jak by asi vlastník tohoto pozemku, paní Zdráhalová platila daň z plochy této komunikace? Vždyť možná ani neví o její existenci.
Mé rozhodnutí: ihned požádat OKD, aby zajistili vyznačení komunikace do katastrální mapy.
I.P. ke třetímu dotazu by sdělila, že za špatný technický stav zodpovídá majitel, ale ten je neznámý, jelikož komunikace není vyznačena v katastrální mapě.
I.P. ke čtvrtému dotazu by sdělila, že za úrazy a škody zodpovídá majitel, ale ten není znám.
Poznámka V.S.
Myslím, že nastalo v tomto případě v minulých letech určité opomenutí ze strany našeho stavebního úřadu, který v této věci nekonal. Proto J.F. „mlží“ a snaží se to nepřiznat a bagatelizovat.
Pokud jde o „stošestku“ vyřizovala dříve podobné dotazy občanů přímo J.F. a dřívější tajemník již nekontroval obsah odpovědí. Byla to chyba, odpovědí by měl podepisovat tajemník.
V našem případě se jedná se o úsek komunikace podél odvodňovacího betonového kanálu (rovněž není zakreslen v katastrální mapě, i když jde jednoznačně o stavbu). Tuto silnici důvěrně znám, jezdíval jsem po ní cca 20 let na Pilíky za účelem rybolovu. Dokonce jsem vloni zde na kole „havaroval“ a způsobil si úraz kolena. Cesta je v létě hojně využívána chodci, cyklisty, motoristy a především jezdci na koních z blízkých koníren. Zde především hrozí úrazy následkem pádu koně na kluzkém terénu. Hlavně ji ale využívá OKD k údržbě svých zařízení v oblasti Pilíků. Tato firma ji také svého času při stavbě sousedícího betonového kanálu a čerpaček postavila, pravděpodobně jako dočasnou komunikaci.
Komunikace je označena tabulkou s názvem a je veřejně přístupná včetně motorových vozidel. Jako tajemník, zodpovídající za dodržování zákonů na území Hrabové bych požádal OKD, aby až do odstranění zjištěných závad opatřili komunikaci závorou a tabulkou s upozornění, že jde o soukromý pozemek a soukromou komunikaci. V minulosti zde tato závora dokonce byla.
Přístupová cesta k Pilíkům pro veřejnost je možná ze strany od Místecké. Ta je ve správě MOb Hrabová, avšak je rovněž ve velmi špatném stavu a je ji nutno opravit.
Na „úředním“ postupu ve věci mé žádosti o informaci z 29. ledna netrvám. Z textem, který mi zaslala J.F. bych nemohl souhlasit a na odvolávání k MMO není v této chvíli vhodná doba.
S pozdravem V.S.
18. 2. 2016,