Některé skutečnosti o Prodloužené Mostní
Plánovaná trasa začíná na okružní křižovatkce o průměru 36 m s ulicí Paskovskou a směřuje k Místecké ulici. V km 0,315 překonává nová silnice ve výšce 2 m nad okolním terénem potok Ščučí a obloukem pak míjí zahradkářskou osadu. Mimoúrovňové křížení ve výšce 3 m nad terénem s ulicí Domovskou je v km 0,503. Domovská ulice je zde vedena tunelem o světlosti 2,5 m a délce 10 m a bude spojovat prostor na obou stranách nové silnice. Pak se vozovka budoucí Prodloužené Mostní snižuje na úroveň okolního terénu. Křižovatka v prostoru ulice Ve Stromoví je vybavena odbočovacím pruhem jižním směrem. V km 0,855 je úrovňové křížení s pěší trasou k zahradní osadě. Před ukončením této cesty v prostoru Místecké ulice je ještě most nad Šídloveckým (Lesním) potokem. Nově vybudovaná komunikace se zde napojí v km 1,300 na již dříve vybudovanou okružní křižovatku u mostu přes Místeckou.
Komunikace je dvoupruhová obousměrná o šířce 12,5 m s jízdními pruhy širokými 3,25 m. Pás pro chodce a cyklisty je ze směru od Místecké veden u paty násypového tělesa až k mostu přes Ščučí, ve zbývajícím úseku k Paskovské pak po obou stranách silnice odděleně v přidruženém prostoru. Protihluková stěna na určených úsecích je umístěna ve vnějším zeleném pásu. Z důvodu zachování obslužnosti pro přilehlé pozemky budou na pravé i levé straně v potřebných místech sjezdy do okolního terénu.
Odhad stavebních nákladů činí 200 mil. Kč, z toho výdaje na výkup pozemků a dalších nemovitostí si již vyžádaly asi 45 mil. Kč.
Investorem stavby je Moravskoslezský kraj. S ohledem na očekávanou funkci této nové komunikace je požadována spoluúčast Statutárního města Ostravy.
O nezbytnosti Prodloužené Mostní rozhodli zastupitelé města Ostravy již v r. 1994 při schvalování územního plánu. Vyžadována byla rovněž i zastupiteli příslušných městských obvodů včetně zástupců Hrabové.
Původně se počítalo se zahájením stavby v r. 2010 a s ukončením v r. 2011. Později bylo zahájení posunuto na r. 2012. Vzhledem k nepředvídaným komplikacím s výkupy potřebných pozemků bude stavba zahájena s velkým zpožděním až v r. 2017.
Problémy vznikly hlavně s odprodejem pozemků parc. č. 3154/6, 3155/7, 653/1 a 653/8. Majitelé požadovali prodej v jejich celkové výměře a vyčíslili si svůj požadavek na částku, přesahujíci 31 mil. Kč, kterou nebylo možné podle platných legislativních předpisů akceptovat. Konečné vyřešení problému si vyžádalo několik let složitých jednání, a tak stavba bude zahájena s největší pravděpodobnostií v příštím roce.
Asi dopravní problémy na Paskovské ulici nejsou tak dramatické, doposud si nikdo se zde bydlících na nadměrný provoz, hluk a smog hlasitě a slyšitelně nestěžoval. Zdá se, že novou komunikací budou nejvíce postiženi majitelé zahrádek a zahradních domků, kteří v tomto areálu hospodaří již několik desetiletí a Prodloužená Mostní naruší zdejší klid. Kupodivu ani ti prozatím nikde proti této stavbě neprotestovali.
Konečné vyřešení dopravních problémů Hrabové a širokého okolí nastane až v daleké budoucnosti po vybudování tzv. Jižní tangenty. Povede z oblasti Krmelína až do Bartovic v délce před 10 km a náklady na její vybudování pravděpodobně překročí 3 miliardy Kč. To je podstatně víc ve srovnání se současnými možnostmo MS kraje a města Ostravy. Tak náročná to bude stavba.
26. 7. 2016 V.S.