Protože jednání zastupitelstev jsou důležitým článkem v systému fungování samosprávy, musí probíhat v souladu s platnými zákony, především se zákonem o obcích.
Některé jednotlivosti si mohou zastupitelstva upravit podle místních podmínek, po případě doplnit o pokyny a instrukce, které přímo nesouvisí s procesními pravidly jednání vrcholného orgánu obce. Z toho důvodu má každá obec, město, městský obvod a městská část vlastní jednací řád.
Rovněž městský obvod Hrabová má tento dokument, který byl schválen v r. 2001 a je k dispozici všem občanům na webových stránkách.
Celková koncepce a obsah jednacího řádu zastupitelstva městského obvodu Hrabová se příliš neliší od jednacích řádů ostatních městských obvodů Ostravy. Přesto je zde několik detailů, které stojí za povšimnutí.
V článku 2- pravomoci zastupitelstva- je věcná chyba: citovaná obecně závazná vyhláška č. 11/2000, Statut města Ostravy, byla v r. 2014 nahrazena novou OZV č. 14/2013.
V článku 4 – Příprava jednání - je popsán způsob informování občanů o místě, době a navrženém pořadu jednání. V Hrabové je uveden pouze jeden způsob- vyvěšení pozvání na úřední desce. Většina městských obvodů má ve svých jednacích řádech uvedeny i další způsoby informování, a to prostřednictvím webových stránek a místních sdělovacích prostředků. Těmi se míní místní rozhlas a místní časopis.
Pro občany, kteří se zúčastňují jednání zastupitelstva, je důležitý článek 7. Ten řeší možnosti vznášení dotazů, návrhů a připomínek z řad přítomné veřejnosti. Vychází se zde z §36 a §93 odst.3 zákona o obcích a dále pak z §§ 16 a 17 tohoto zákona.
Dospělí občané, mající trvalý pobyt nebo nemovitost na území obce, mají právo se vyjadřovat v souladu s jednacím řádem, avšak pouze k projednávaným věcem. Omezení na projednávané věci je logické, nelze připustit případné záměrné narušováním jednání nedůležitými záležitostmi.
V článku 7, bod 9 jednacího řádu zastupitelstva Hrabové je napsáno: „Dále starosta udělí slovo přihlášeným občanům…“. Zde na vysvětlenou je nutno dodat, že účastníci zasedání se mohou hlásit o slovo již před zasedáním nebo v jeho průběhu. Tím se zařadí do kategorie „přihlášených občanů“ a mají jistotu, že mohou veřejně vystoupit.
Nad rámec zákona o obcích je ve většině jednacích řádů následující ustanovení:
„Ostatním účastníkům zasedání může být uděleno slovo podle časových možností a se souhlasem členů zastupitelstva.“ Toto ustanovení umožňuje všem občanům vznést své dotazy a připomínky. Případy, že by zastupitelstvo vyjádřilo nesouhlas, nejsou pravděpodobné.
Pro občany je významné i jejich právo se vyjadřovat k návrhu rozpočtu a k závěrečnému účtu. V § 16 zákona o obcích je stanoveno, že k těmto důležitým záležitostem se lze vyjadřovat „buď písemně ve stanovené lhůtě nebo ústně na zasedání zastupitelstva obce“. Lze z toho vyvodit právo občana se vyjádřit k rozpočtu a k závěrečnému účtu na všech zasedáních zastupitelstva.
Pro ty občany, kteří mají potřebu se seznámit s podrobným zápisem z jednání zastupitelstva je důležitý článek 15. Je zde napsáno, že tento zápis je uložen na sekretariátu starosty a občané mají právo do něj „nahlédnout“.
S tím souvisí i možnost se seznámit s činnosti výborů a případných pracovních komisí. Ty mají podle článku č. 14 povinnost předkládat 1x za půl roku zastupitelstvu písemnou zprávu o své činnosti. Vzhledem k důležitosti těchto orgánů budou tyto zprávy určitě součástí zápisů zastupitelstva. Tímto způsobem mohou občané, pokud mají zájem, posoudit i aktivitu a praktické výsledky práce těchto komisí.
Drobná poznámka k článku 17- Další povinnosti členů zastupitelstva a tajemníka ÚMOb. O povinnostech tajemníka v jednacím řádu zastupitelstva Hrabové není žádná zmínka.
V článku 18 se řeší problematika politických klubů. Má to velký význam v systému fungování zastupitelské demokracie, kdy většinová koalice „je hlídána“ menšinovou opozicí. Bohužel, této výhody demokracie není u středně velkých obcí prozatím většinou využíváno.
V článku 19 je důležitá informace, která řeší možnost komunikace mezi zastupiteli a občany. Má být zprostředkována prostřednictvím sekretariátu starosty. Lze to chápat tak, že občan, pokud má potřebu této komunikace, může ji uskutečnit běžnými komunikačními prostředky,tedy i prostřednictvím elektronické pošty.
Některé městské obvody mají navíc v jednacích řádech zastupitelstva i jednací řády výborů, zřizovaných zastupitelstvem. Pro občany je to praktické, mohou se na jednom místě seznámit i s pracovními postupy a povinnostmi těchto důležitých orgánů.
Tolik informace Hrabovských novin pro občany, kteří se zajímají o podrobnosti ve fungování zastupitelstev a jejich orgánů.
1.12. 2014. V.S.